Spanyolország 2012-ben a PIVE-terv bevezetésével ösztönözte az autóeladásokat, amelyek jelentősen csökkentek a gazdasági válság hatására. A program lényege, hogy aki használt autóját környezetbarát gépkocsira cserélte, az 2000 eurós (626 ezer forint) támogatást kapott a vásárláshoz. A kedvezményt a kormány és a bekapcsolódó cégek, fele-fele arányban vállalták.

Az ipari miniszter szerint nyilvánvaló, hogy a pénzt nem a vásárlóktól kérik vissza, hiszen ők jóhiszeműen jártak el, de megtévesztették őket.

A spanyol állam jelenleg vizsgálja, hogy milyen jogi lehetőségei vannak a pénz visszaigénylésére a Volkswagentől - mondta José Manuel Soria. Az nem hangzott el, hogy pontosan hány autó után kellene fizetnie a VW-nek.

A PIVE-terv keretében idén májusig összesen 890 ezer régi autót cseréltek újra Spanyolországban, azaz a kormány 890 millió eurót (278 milliárd forint) fizetett ki a támogatásokra.

A VW-csoport 2009 és 2015 között világszerte 11 millió dízel dízelüzemű járművébe telepített olyan szoftvert, amelynek segítségével kijátszhatók a károsanyag-kibocsátásra vonatkozó előírások. Az érintett autók közül 5 millió Volkswagen, 700 ezer pedig Seat márkájú. Spanyolországban ebből a két márkából adják el a legtöbbet.