Átlagosan alig 6 százalékos béremelést sikerült kiharcolniuk a Dacia autógyár alkalmazottainak, emellett az üzem minden dolgozója bruttó 1680 lejes (egy euró 4,4 lej) bónuszban részesül a tavalyi profitból. A Dacia menedzsmentje ugyanakkor kikötötte, hogy amennyiben az éves termelés 300 ezer darab alá esik, megszüntetnek egy váltást, és legkevesebb kétezer munkást bocsátanak el. A dolgozói érdekképviselet a növekvő eladásokra hivatkozva 25 százalékos fizetésemelést követelt különböző teljesítményalapú pluszjuttatás mellett, ami éves szinten 60 millió eurós többletkiadást jelentett volna a Daciának.

A Dacia romániai gyára idén már komoly konkurenciával kell megküzdjön a nemzetközi piacokon, a Renault ugyanis Marokkóban és Indiában is megkezdte a Daciák gyártását, ahol bérezéssel kapcsolatos kiadások 50 százalékkal alacsonyabbak mint Romániában, a logisztikai és infrastrukturális feltételek azonban jobbak. A romániai gyár alkalmazottainak irreális követelései végül odavezethetnek, hogy az anyacég áttelepíti a gyártósorokat és kivonul az országból - fenyegetőzött Constantin Stroe az Automobile Dacia vezérigazgató-helyettese.

Az üzemvezetés és az alkalmazottak között március közepén mérgesedett el a viszony, amikor több, mint 5 ezer munkás spontán sztrájkba kezdett 25 százalékos béremelést és jobb munkakörülményeket követelve, ám a franciák mindössze 5 százalékos béremelést terveztek.

Tavaly a bérezéssel kapcsolatos kiadások éves szinten 200 millió eurót összesítettek, miközben a vállalat 65 millió eurós profitot termelt. A bérköltségek 30 százalékkal való növelése lenullázta volna az üzem teljes profitját - állítja Stroe. A Dacia gyárban tavaly bruttó 3700 lej volt az átlagfizetés, azaz az alkalmazottak közel nettó 180 ezer forintnak megfelelő összeget vittek haza átlagosan ami mellé étkezési utalvány, üdülési csekk és egyéb pluszjuttatás is társult. A Renault leánya Románia legnagyobb munkaadója, a pitesti melletti üzemben 11,3 ezer személyt foglalkoztat. A Dacia tavaly 360 ezer gépkocsit értékesített világszerte, 4,8 százalékkal többet, mint egy évvel korábban.

Katonai teherautók gyártását kezdi meg a Renault Romániában

A Renault Truck Defense együttműködési megállapodott a mizili SC MFA SA vállalattal katonai teherautó és páncélautók gyártásáról és értékesítéséről. A két vállalat menedzsmentje kedden a kormány képviselőivel egyeztet a közös befektetés részleteiről. Az MFA egy 60 éves múltra visszatekintő, ma már magánkézben lévő hadipari technikát gyártó vállalat, legfontosabb megrendelője a román hadsereg.