Rekordalacsony fogyasztói hangulatindexet mért júliusra a GfK gazdaságkutató intézet Németországban; a mutató a júniusi mínusz 26,2 pontról mínusz 27,4 pontra csökkent, bár kissé kedvezőbbnek bizonyult a mínusz 27,7 pontos piaci előrejelzésnél.

Soha nem volt még ennyire rossz a Gfk mutatója

A felmérés 1991-es kezdete óta Németország egész területén nem mértek alacsonyabb értéket.

A megélhetési költségek növekedése miatt valamennyi alindex a helyzet romló megítélését tükrözi: a gazdasági várakozások mínusz 11,7 pontra csökkentek az előző mínusz 9,3 pontról, a jövedelemmel kapcsolatos várakozások mínusz 33,5 pontra mínusz 23,7 pontról és a vásárlási, költekezési hajlandóság mutatószáma is mínusz 13,7 pontra esett mínusz 11,1 pontról.

A két fő problémát a háború és az infláció jelenti

Az orosz-ukrán háború és a megszakadt ellátási láncok miatt különösen az energiahiány éleződése és élelmiszerárak robbanásszerű emelkedése következtében minden eddiginél borúsabban ítélik meg kilátásaikat a fogyasztók - mondta Rolf Bürkl, a GfK fogyasztói szakértője.

A fogyasztói hangulat tartós javulásához a háború befejezése mellett az kellene, hogy a magas inflációs ráták ismét csökkenjenek. Ebben elsősorban az Európai Központi Banknak lenne tennivalója a megfelelő monetáris politika alkalmazásával. Az intézkedéseket azonban alaposan mérlegelnie kell, hogy a túlságosan korlátozó monetáris politika ne taszítsa recesszióba az amúgy is nehéz helyzetben lévő német gazdaságot - fogalmazott a GfK tanulmánya.

Magyarországon is pocsék a helyzet

A GKI konjunktúraindexe május után júniusban is 5 ponttal, 15 havi mélypontjára csökkent.

A felmérés szerint júniusban az üzleti várakozások ismét bő 3, a fogyasztóiak viszont újra mintegy 10 ponttal estek az előző hónaphoz képest. Az emberek legutóbb a koronavírus-járvány 2020 tavaszi kirobbanásakor voltak a mostaninál pesszimistábbak.