A miniszter állásfoglalásában hangsúlyozta, hogy a kormány előbb tanulmányozni kívánja az autógyár felügyelő bizottsága által az Opel szanálására még az elmúlt héten előterjesztett tervet, s csakis annak alapos elemzése után hozza meg döntését - írta az MTI-eco. A terv előirányozta, hogy az Opel továbbra is a súlyos pénzügyi nehézségekkel küszködő amerikai anyavállalat, a General Motors égisze alatt működik majd, de a korábbinál jóval nagyobb önállóságot élvezne, s egyfajta európai részvénytársasággá alakítanák. Tartalmazta ugyanakkor, hogy a szanáláshoz a gyárnak több mint 7 milliárd euróra lenne szüksége, ebből 3,3 milliárd eurót a német államtól várna, mégpedig vagy garanciavállalás vagy hitel formájában, de akár egy közvetlen állami részvételt is el tudna képzelni. Guttenberg közvetve utalt arra, hogy a szanálási terv részletes tanulmányozása hetekig, sőt hónapokig is eltarthat. A miniszter elutasította, hogy egy esetleges gyors döntés érdekében a kormányra nyomást gyakoroljanak. Megerősítette: állami segítség csakis akkor jöhet szóba, ha bizonyos, hogy a pénz nem az anyavállalat, a General Motors kasszájába folyik. További feltételként szabta annak bizonyossá válását, hogy a szanálási terv valóban támogatásra érdemes, s az Opel az átmeneti segítség után önállóan is képes megállni a lábán. Szakértők szerint a kormány - s személy szerint Angela Merkel kancellár is - egyre inkább bizonytalan annak megítélésében, hogy szóba jöhet-e az Opel állami megsegítése. Merkel kancellár pártjának, a CDU-nak több magas rangú képviselője ellenzi ezt, akárcsak a gazdaság vezető képviselői, egyebek között arra utalva, hogy az Opel állami megsegítése a hasonló segélyért folyamodók lavináját indíthatja el. Hétfői értesülés szerint a konzervatív gazdasági miniszter meglehetős kételyeket táplál az esetleges állami segélyezés célszerűségét illetően, azt erősen kockázatosnak tartva. S a korábbinál határozatlanabbnak tűnnek a legnagyobb németországi Opel-autógyáraknak otthont adó tartományok - Hessen, Észak-Rajna-Vesztfália, Türingia és Rajna-Pfalz - miniszterelnökei is. Mindennek alapján az idézett szakértők az állami segélyezést illetően ötven-ötven százalékos esélyről beszéltek, utalva arra, hogy az Opel jövője egyelőre teljesen nyitott.