A Napi Gazdaság szerdai számának cikke

Az 1970 előtt készült csövek hegesztésein keletkező lyukak felvetik a kérdést, vajon mikor következik be egy nagyobb szakadás az öreg vezetékeken. A csövek 50-60 évvel ezelőtt acéllemezek körbehajlításával készültek, összeérő széleiket úgynevezett alacsony frekvenciás elektromos hegesztéssel illesztették össze. Ez a technológia nem zárja ki, hogy hibák maradjanak a vezetékek hosszán végighúzódó varraton, amelyeknél a korrózió megtámadja a csöveket, s végül repedések keletkeznek. A szakemberek régóta tisztában vannak a kockázattal, ám a 2010 óta történt 1151 vezetékbalesetről nem készült részletes statisztika.

Az esetek 78 százalékáról nem tudni, hogy a hegesztés gyengesége szerepet játszott-e a lyuk keletkezésében, 85 százalékukról nem derült ki, mikor készült a megrepedt cső. Becslések szerint az USA majdnem 300 ezer kilométer hosszúságú folyékony üzemanyagokat továbbító vezetékhálózatának több mint negyede 1970 előtt készült csövekből áll. A két legutóbbi esetről ugyanakkor kiderült, hogy az elöregedés lehet a hibás. A ExxonMobil vezetékén hétméteres rés keletkezett, amelyen át ötezer hordó nyersolaj került a természetbe, a Chevron múlt havi balesetében egy hatvanéves cső hosszanti varrata adta meg magát. A gond az, hogy a vezetékek tesztelése drága és nem ad megbízható eredményt, ezért a cégek nem viszik túlzásba csőhálózatuk ellenőrzését.