Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

„Partnereinkkel együtt egy szállítási terven dolgozunk, hogy egy stabil ellátórendszert építsünk ki egy harmadik fél bevonásával, csapatunk éjjel-nappal dolgozik, hogy megfeleljen ügyfeleink igényeinek" - jelentette be a cég tájékoztatása szerint Michael Sattler, az OMV finomítói részlegével foglalkozó vezetője.

Sattler azt is közölte, hogy a teljes finomítói termeléshez 2022 harmadik negyedévének második felében, ősszel tudnak csak visszatérni.

Az OMV schwechati egységében azóta akadozik a termelés, hogy egy tervezett karbantartás során június 3-án baleset történt, amelyben két ember könnyebben megsérült, és károk keletkeztek a fő nyersolaj-desztilláló egységben. Most azt is közölte a cég, hogy az oszlop alsó részén lévő külső burkolat sérült meg, amelyhez nehéz hozzáférni, ezért tart sokáig a javítás.

Az osztrák kormány már a pünkösdi hétvégén döntött a stratégiai tartalékok megbontásáról, hogy ne alakuljon ki ellátási válság Ausztriában. Azonban a baleset miatt Magyarországon is meg kellett bontania a kormánynak a stratégiai készleteket: 18 millió liter benzint és 29 millió dízel, vagyis nagyjából 10 napra elegendő üzemanyagot szabadítottak fel, amelyet majd az OMV-nek vissza kell pótolnia a nyár végéig.

A probléma és a leállás azért fájdalmas magyar szempontból, mert a hatósági üzemanyagárak miatt érdemi mennyiségben már csak az OMV importált benzint és dízelt Magyarországra, valamint nagykereskedőként is jelen van (tehát kisebb partnereket is ellát). A legutóbbi időszakban előbbiből a teljes magyar ellátás ötödét, gázolajból a hazai igények hatodát fedezték. Jelezték már akkor is, hogy az ellátásbiztonsági gondok dacára sem zárják be kútjaikat.

A pénteki OMV-tájékoztatás szerint a vállalat szerint a javítás idejére felállított alternatív ellátási rendszer három pilléren nyugszik:

A finomítói hálózat kapacitásainak kihasználása a csoporton belül, rövid távú kiigazítások a finomítóban meglévő termelési kapacitások növelésére, valamint szoros együttműködés a partnerekkel a hiányzó mennyiségek pótlása érdekében.

Az OMV-nek viszont viszonylag kevés saját készlete maradt már, mert a finomító április 19. óta karbantartás miatt nem üzemelt. "Ebben az időszakban a készletekből éltünk, és ezek akkorra már eléggé a végére értek, így szükség volt a tartalékok egy részének tényleges felhasználására" - mondta akkoriban Alfred Stern vezérigazgató, aki szerint a mostani javítási költségeket részben a biztosítások fedezik majd.

Tetézi a bajokat, hogy Magyarországon a Mol Nyrt. százhalombattai finomítójában tűz ütött ki június 13-án, ami miatt itt is csökkent a benzin- és dízelkibocsátás. Emiatt a Mol is ellátási gondokkal küzdött - a cég tájékoztatása szerint csütörtöktől ismét teljes kapacitással üzemel a hazai finomító.

Pénteken azonban új korlátozásokat is bevezettek a Mol-kutakon: már csak 50 liter üzemanyag tankolható hatósági áron, valamint csak személyautóba lehet üzemanyagot venni a kisnyomású egységeknél, kannákba szintén nincs árstopos kedvezmény.