Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A 2007-ben - a bukaresti kormány és az amerikai autógyár között - létrejött szerződés szerint a Ford vállalta, hogy 2011-ben legkevesebb 250 ezer gépkocsit gyárt Romániában, ellenkező esetben 2,9 és 14 millió euró közötti kártérítés fizet Romániának.

Határidőt hosszabbítana a Ford

A vállalt darabszám azonban úgy tűnik, nem teljesíthető, a keresletcsökkenés miatt ugyanis az év első négy hónapjában mindössze 3 ezer autó gurult le a román gyár futószalagjairól. A tárgyalások a román kormánnyal közel tíz hónapja folynak, reményeink szerint sikerül a szerződést úgy módosítani, hogy az mindkét félnek elfogadható legyen - tájékoztatta a bukaresti Ziarul Financiart Hans Juergen Fuchs a Ford Europe szóvivője. Hozzátette: a Ford azt szeretné elérni, hogy a szerződésben vállalt határidőket egy évvel meghosszabbítsák. A szerződés szerint amennyiben a Ford a 2011-ben vállalt 250 ezer gépkocsi helyett mindössze 200-225 ezret gyárt, 5,7 millió eurós kártérítés megfizetésére köteles. Amennyiben a legyártott gépkocsik száma 225 és 250 ezer között lesz, a gyártó 2,9 millió euróra büntethető. Kevesebb, mint 200 ezer elkészült autó esetén a bírság összegét 14 millió euróban határozták meg.

A Ford 2007-ben vásárolta meg a korábban Daewookat gyártó Automobile Craiova részvényeinek 72 százalékát, 2008-ban már a részvények 100 százalékát birtokolta. A román állam ugyanebben az évben 143 millió euróval járult hozzá a gyár korszerűsítéséhez, 2010-ben pedig egy 400 milliós hitelhez vállalt 80 százalékban garanciát. Craiován 2009 végén kezdődött el a termelés, tényleges gyártás azonban azóta sincs az üzemben, mindössze a Transit Conect modell összeszerelése folyik Törökországból importált alkatrészekből.

A Ford és a román kormány közötti huzavona 2010 augusztusában kezdődött, akkor fordult John Fleming a Ford Europe akkori és Stephen Odell jelenlegi vezérigazgatója Traian Basescu román államfőhöz és Emil Boc kormányfőhöz, hogy a határidők halasztását kérje. A bukaresti találkozót követően a felek úgy nyilatkoztak, hogy pár héten belül meglesz az egyezség, ehhez képest máig nem lehet tudni, hogy mi késlelteti a megállapodást, a sajtó többszöri megkeresése ellenére a sem a Ford sem a privatizációt felügyelő hivatal nem kíván nyilatkozni.

Korrupciós szál

A helyi sajtó korrupciót sejtet a háttérben. Tény, hogy a craiovai gyár privatizálásakor a miniszterelnöki tisztséget betöltő Calin Popescu-Tariceanu cége az Automotive Trading Services (ATS) 2010 augusztusában váratlanul megkapta a Ford Romaniatól a Ford gépkocsik forgalmazási jogát, a Gandul napilap szerint az erről szóló szerződéseket Ioana Tãriceanu, a miniszterelnök felesége hitelesítette közjegyzőként.

Érdekes ugyanakkor a Ford hirtelen megváltozott hozzáállása is, Jan Gijsen a Ford Romania vezérigazgatója például nemrég nyilvánosan bírálta a román munkások teljesítményét. Kiábrándító a helyi alkalmazottak teljesítménye - fogalmazott Gijsen, aki szerint a Romániában gyártott gépkocsiknál ijesztően sok a minőségi hiányosság. A vezérigazgató kijelentése azért is meglepő, mivel az amerikaiak 2007-óta több mint 100 millió eurót költöttek a 3900 alkalmazott szakmai képzésére. Helyi források szerint a minőségi problémáknak tudható be, hogy idénről 2011-re csúszik az új kiskategóriás B-Max sorozatgyártása, bár hivatalosan a Ford a beszállítói gondokra hivatkozva halasztott.

A negatív hírek ellenére a Ford további fejlesztéseket ígér, a tervei szerint 2013-ig 675 millió eurót fektet be a romániai gyárba, 2011 végén megkezdik a B-Max, 2012-ben pedig az új Transit Connect sorozatgyártását. Ez idő alatt az alkalmazottak számát 7200 - ra bővítik, a gyártási kapacitás pedig évi 300 ezer darabra nő.