A fenntartható fejlődési rangsorban a világ egyik legjobbjának tekintett dán Orsted, a japán szélenergiaipari fejlesztő JWD (Japan Wind Development Company), illetve a Toyota és a fukusimai atomerőmű üzemeltetőjeként hírhedtté vált Tepco (Tokyo Electric Power Company) közös szélenergiás beruházó cége, az Eurus Energy partnerségi megállapodást jelentett be. Az együttműködés célja a japán offshore szélenergiapiac - és egyszersmind a japán megújuló energiaipar felélénkítése. Ennek érdekében két, egyenként is jelentős méretű szélfarm-telepítést máris belejelentettek, melyek termelői potenciálja összesen több mint háromszorosa a 329 megawattos (MW) teljes magyarországi szélturbinás termelőkapacitásnak. De a trojka szerint ott ez még tőlük is csak a bemelegítés.

A három vállalat két területet jelölt ki offshore szélterület fejlesztésre, mindkettőt a Japán tengerre néző Akita prefektúra partjainál. A kisebbik, 415 MW-os projektet az eddig leginkább a nagy széntüzelésű erőművéről ismert Noshiro mellett telepítik a tengerbe, a nagyobbat - amely 730 MW maximális termelésre lesz képes - a 25 éve Vác testvérvárosaként ismert, alig 75 ezer lakosú Jurihondzso körzetben installálják.

A megállapodást több éves előkészítés előzte meg, hiszen a JWD már négy éve vizsgálja az offshore szélparkok számára szóba jöhető japán területeket, a most lefoglalt két területen pedig évek óta tudományos igényű szélmérések zajlanak, és a tengerfenék vizsgálatok mellett már a komplex környezeti hatásvizsgálatokat is lefolytatták. Mindezek alapján az valószínű, hogy a két szélerőmű építése során azt a technológiai megoldást választják, hogy a platformokat a tengerfenéken rögzített alapokra helyezik.

A két nagy japán szereplő azért vonta be a dánokat, mert egyrészt az Orsted a saját portfóliójában már végigvitte a hagyományos energiahordozókról a megújulókra való átállást, másrészt viszont a cég éppenséggel pont olyan speciális ismeretekkel rendelkezik, ami a nagy méretű tengeri szélenergiafarmok építéséhez szükséges. És mindkettő jól illeszthető a JWD és az Eurus Energy általános és szárazföldi szélenergiás tudásához és tapasztalatához.
Japán az Orsted stratégiai piacaként nagy lehetőségekkel és optimális feltételekkel rendelkezik a tengeri szél fejlesztésére. Egyedülálló lehetőség, ugyanakkor kötelezettség is számunkra, hogy katalizátora lehessünk a zöld Japánnak - mondta a Windpower Monthly-nak a megállapodást magyarázva Matthias Bausenwein, az Orsted ázsiai-csendes-óceáni régiójának elnöke.

Szénről és atomról váltanak

Japán a fukusimai atomerőmű katasztrófája után gyakorlatilag kiiktatta a nukleáris erőműveket az energiamixéből. 2011 előtt az atomernergia az ország áramtermelésének harmadát biztosította, jelenleg viszont alig három százalékát. A tüzelőanyagok közül főként a kőszénben “jól álló” Japánt sok kritika éri, hogy a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése helyett a szigetországban jelentős mértékű a növekedés. Jelenleg a szén, az olaj és a földgáz az energiamix 80 százalékát fedi le, miközben a zöldenergia 16 százalékig jutott. Utóbbi gyorsabb növekedése érdekében a kormány is dinamikusabb rendszerátalakításba kezdett, ennek része a mostani bejelentés is.

Az Energy Tracker szerint a jelenleg a világ legnagyobb károsanyag kibocsátói közé sorolható szigetország (már ami az egy főre jutó mennyiséget illeti - ez alapján Japán a 8. a világban) 2050-re a nettó szén-dioxid-semlegesség elérését tűzte maga elé. Ez elég bátor vállalásnak tűnik, de éppen a tengeri szélben látnak óriási potenciált a cél felé gyorsan haladáshoz. Azért is, mert az offshore szél az energiamixben még nem éri el az egy százalékot, de azért is, mert miközben a kormány éppen a tengeri szélenergia kapacitást szeretné a leginkább feltornászni. Az évtized végére 10 GW, 2040-re pedig már 45 GW a cél.

Kadzsijama Hirosi, Japán gazdasági minisztere tavaly októberben azt mondta a Nikkei Asiának, hogy már most úgy tervezik meg a támogatási politikát, hogy a 2030-as költségvetési időszakra a megújuló energiaforrások elérjék a japán villamosenergia-szükséglet 22–24 százalékát. A növekedés motorja a szél és a napenergia lesz. Ennek érdekében a meglévő helyi potenciálon túl több globális fejlesztővel is szoros együttműködésre törekednek.