A Cirium légiközlekedési adattanácsadó cég által összeállított adatok szerint ebben a hónapban nőtt a járattörlések száma. Az Egyesült Államokban ebben a hónapban eddig a menetrend szerinti járatok mintegy 3 százalékát törölték, szemben a Covid előtti, 2019-es 2 százalékos aránnyal. A törölt járatok száma 16 százalékkal, 13 581-re emelkedett az egy évvel korábbi időszakhoz képest.

Európában, Oroszország nélkül, az összes járat mintegy 2 százalékát törölték eddig júniusban, szemben a 2019-es év azonos időszakának 1 százalékos arányával. A törölt járatok száma 162 százalékkal, 8 228-ra emelkedett júniusban a 2019-es év azonos időszakához képest. Az adatok a tervezett felszállási időpontot követő 72 órán belüli járattörléseket tükrözik, és nem veszik figyelembe a légitársaságok által előre bejelentett kapacitáscsökkentéseket – közölte a Cirium a Wall Street Journal szerint.

Egy sor, egymástól független technikai probléma is hozzájárult a fennakadásokhoz Európa-szerte. Svájc a múlt héten egy informatikai hiba miatt ideiglenesen lezárta légterét. A londoni Luton repülőtérre, Európa egyik legfontosabb repterére közlekedő járatokat e hónap elején áramkimaradás miatt törölték. A prágai terminál csökkentett kapacitással üzemelt, miután a múlt héten meghibásodott a légiforgalmi irányító rendszer.

Még a reptéri gyorséttermekben sincs elég dolgozó

A londoni Gatwicken és az amszterdami  Schiphol repülőtéren is fennakadások voltak már júniusban. Az iparág többi részéhez hasonlóan ezek is krónikus létszámhiánnyal küzdenek. A probléma forrása, hogy ugyan megpróbálták visszahívni a korábbi dolgozókat, akiket a koronavírus-járvány alatt küldtek el, de pont a bizonytalanság miatt sokan nem tértek vissza, inkább pályát váltottak. A sydneyi repülőtér a múlt héten állásbörzét rendezett, ahol 5000 új munkatársat kerestek olyan különböző repülőtéri munkáltatókhoz, mint a reptéri McDonald's-ban való munka.

A torontói Pearsonon, Kanada legforgalmasabb nemzetközi repülőterén a biztonsági, vám- és bevándorlási személyzet hiánya késéseket okozott és hosszú sorok álltak a beengedésnél és az átvilágításnál. A repülőtér tisztviselői arra készülnek, hogy a fennakadások egészen őszig eltartanak, és azt jósolják, hogy az utazási kereslet nem fog csökkenni.

A légitársaságok szokatlan lépéseket tesznek a hatások enyhítésére. Az easyJet európai diszkont légitársaság 58 legkisebb Airbus A319-es repülőgépéről eltávolított egy üléssort, hogy kevesebb személyzettel repülhessenek, hogy a személyzet/ülés arányra vonatkozó biztonsági előírásoknak megfeleljenek. Az ausztrál Qantas arra kérte a központi irodai személyzetet, hogy segítsenek a földön, a sydney-i, melbourne-i és brisbane-i repülőtereken. Olyan feladatokat látnak el, mint a vízosztás az utasoknak vagy a későn érkezők átsegítése a biztonsági ellenőrzésen.

Ferihegyen működik a repülőtér

Ahogy arról korábban írtunk, bár hatalmas munkaerőhiánnyal küzd a légiközlekedési szektor, Budapesten azonban nem várnak a nyugat-európaihoz hasonló káoszt az idei nyárra. A Budapest Airport két szűk esztendő után újra erőteljes forgalomnövekedést vár, a Napi.hu pedig belsős forrásból úgy értesült, itt nem készülnek sztrájkra a dolgozók.

Mint közölte lapunkkal a Budapest Airport Zrt., a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren maximum 10 percet kell várniuk az utasoknak a biztonsági ellenőrzésnél, csúcsidőben pedig 15-20 perc várakozással számolnak. Újdonság, hogy a busszal érkezőknek nyitottak egy új ajtót az A és a B terminál között, ezt azoknak ajánlják, akiknek nincs feladandó csomagjuk. Ők az A terminálon is átmehetnek az ellenőrzésen.

Magyarországon viszont a földi kiszolgáló cégekre – így áttételesen a légitársaságokra – kivetett különadó miatt a repülőjegyek drágábbak lehetnek, mint előzetesen várták az utasok.