Ezrével késő és törölt járatok, kapacitásproblémák és a csillagos égig felszökő árak, szerencsések lehetünk, ha idén nyáron időben célba érünk, ha utazásra adjuk a fejünket. A turisztikai szakik a nagy visszatérést rebesgették tavasszal, a légi közlekedés strukturális problémái húzzák át mindenki számítását – írja Forbes.

A Ryanair szinte minden harmadik gépe (29 százaléka) késik, a Wizz repülőinek pedig 22 százaléka nem ért időben célba egy tipikus júliusi napon. A késő-törlődő járatokat is magába foglaló „new normal” iparági szakértők szerint még legalább egy évig életünk szerves része lesz.

Kirúgták az embereiket

A bajok legfőbb oka a munkaerőhiány. A járvány miatt a légiipar vállalatai óriási léptékű leépítésekbe kezdtek. Ezzel azonban hatalmas öngólt rúgtak maguknak: most, hogy újra szükség lenne a munkaerőre – a pilóták mellett légiutas-kísérőkre, és a földi kiszolgáló személyzetre az időközben más, biztosabb és a járványhelyzetben is garantált megélhetést nyújtó szektorokba átvonult embereket egyszerűen nem tudják visszacsábítani.

Az elküldött munkaerő mellett a pilóták baby boomer generációja, azaz az 1946-1964 között születettek pályától való tömeges visszavonulása tovább súlyosbítja a helyzetet. 

A szintén járványhelyzet miatt visszafogott alkatrészrendelések, javítások újraindítása az ellátásilánc-káosz áldozata lett: több repülőgép így fel sem szállhat, hacsak nem ignorálják a légitársaságok a játékszabályokat (amire már volt bőven példa).