Az intézkedés alapvető oka a pénzhiány, a takarékosság szükségessége. Az állam ugyanis idén öt százalékkal kevesebb pénzt ad a vasútnak a közérdekű személyszállítás támogatására, mint amennyit tavaly adott. A bezárandó és a korlátozandó szárnyvonalak végleges jegyzékét január végére szeretné összeállítani a vasúti társaság. Hasonló mértékben legutóbb 2003-ban zártak be szárnyvonalakat, akkor több mint húszat. A vasúti szakszervezetek akkor sztrájkba léptek, s két napra szinte az egész országban leállt a vasúti forgalom. A bíróság törvényellenesnek minősítette a tiltakozó akciót. A legnagyobb vasúti szakszervezeti szövetség most is közölte: nem kizárt, hogy tagjai sztrájkkészültségbe lépnek. A tervezett lépést az ellenzék is bírálta, s tiltakozott ellene a Magyar Koalíció Pártja (MKP) is. A szakszervezeteknek az sem tetszik, hogy a vasútnál nagyarányú leépítésekre kerülne sor. A három vasúti társaság jelenleg több mint 35 ezer embernek ad munkát. A kormány elképzelései szerint mintegy 4000 embert bocsátanának el. Az ügyben azonban vita van Ján Figel tárcavezető és Iveta Radicová miniszterelnök között is, így végleges döntés ez ügyben még nincs. A három szlovák állami vasúti társaság (személyszállítás, cargo, karbantartás) 2009-ben együttesen 234 millió eurós veszteséggel zárta az évet. A tavalyi (2010), egyelőre nem végleges adatok szerint a veszteség még magasabb, s 284 millió euróra rúghat. A vasutak jelezték: amennyiben nem kapnak állami segítséget, nem kizárt, hogy csődöt fog kelleni jelenteniük. A kormány azt tervezi, hogy átfogó szerkezetátalakítási tervet dolgoz ki és léptet életbe a szlovákiai vasutak működésének racionalizálása érdekében.