Annak ellenére, hogy a tárgyalások már három hete folynak, az álláspontok alig közeledtek. Az érdekképviselők ugyanis kitartanak azon követelésük mellett, hogy a béremelést a gyár minden dolgozójának egy összegben hagyják jóvá, a gyár vezetésének ajánlatában azonban mindössze 170 lej szerepel.

Követeléseinket hivatalos levél formájában is eljutattuk a vezetőséghez, ami feltétele a tiltakozó akciók elkezdésének - jelentette ki Ion Iordache, a Dacia gyár dolgozói szakszervezetének (SAB) alelnöke.

A Renault romániai leányánál a dolgozók átlagfizetése jelenleg 1700 lej (413 euró), a szerelőunkások átlagbére 1540 lej. Figyelembe véve a tavalyi csekély mértékű béremelést, a vállalat bevételeinek tavalyi alakulását, illetve az idei évre vonatkozó prognózisokat úgy gondoljuk, hogy mostani követeléseink megalapozottak - jelentette ki Iordache.

Az érdekképviselet és a gyár vezetősége közötti konfliktusra volt már példa, tavaly tavasszal ugyanis három hétig szünetelt a munka, ami 13 millió eurós veszteséget okozott a Daciának.

Akkor a dolgozók 550 lejes fizetésemelést követeltek, ám a gazdasági válságra hivatkozva a gyár vezetőségének sikerült végül 360 lejes béremelést kialkudnia.

Tavaly, az év eleji gyenge kezdés után - elsősorban a nyugat-európai országokban bevezetett roncsautó programnak köszönhetően - az eladások látványosan megugrottak, ami a tervezett létszámleépítések helyett végül a gyártási kapacitás növeléséhez vezetett.

A Dacia 2009-ben több mint 311 ezer gépkocsit értékesített, ennek 85 százaléka külföldön talált gazdára. Bár 2010-ben a legtöbb uniós ország leállította roncsprogramját, idén is a tavalyihoz hasonló nagyságrendű eladásra számítunk.

A nemrég bemutatott új modell, a városi terepjáró a Duster iránt ugyanis máris óriási az érdeklődés -véli Iordache.

QP | Quality Placement