A Budapest Airport Zrt. közvetett nagytulajdonosa, a német Hochtief 1,1 milliárd euróért eladta teljes repülőtér-üzletágát, a Hochtief Airportot a kanadai Public Sector Pension Investment Boardnak (PSP Investments), a vételárat az adósság csökkentésére és az infrastruktúra-üzletág fejlesztésére fordítják - jelentette a Reuters. A Hochtief közlése szerint a részleg eszközértéken 1,5 milliárd eurót ér.

A spanyol ACS által irányított Hochtief reptérrészlege a budapesti mellett athéni, düsseldorfi, hamburgi, sidneyi és tiranai légikikötőket birtokol. Az eladó közölte: nem számít szignifikáns nyereséghatásra a tranzakció nyomán, amely - visszaható hatállyal - idén január 1-től lép életbe.

Érdekesség, hogy idén februárban még azt mondta a Hochtief pénzügyi igazgatója, hogy a cég nem siet az eladással, illetve elképzelhetőnek nevezte, az üzletrészeket több lépcsőben értékesítsék. Más üzletrészek eladását is tervezi a csoport Európában: a nem az alaptevékenységéhez tartozó üzletágtól válnának meg, például az ingatlanfejlesztéstől.

Volt már kanadai tulajdonos

A német cég még 2011-ben döntött úgy, hogy eladja ezeket az érdekeltségeit, el is kezdte az értékesítési folyamatot, de ezt tavaly év elején leállította a nehéz piaci környezetre hivatkozva - nem érte el ugyanis a potenciális eladási ár a kitűzött 1,5 milliárd eurót. Ezt a tervet később a jelek szerint felül kellett vizsgálni.

A Céginfo.hu adatai szerint a Budapest Airport Zrt. (BA) 2011-ben 760 főt foglalkoztatott és közel 180 millió euró árbevételt, 54,4 milliós üzemi eredményt és 36,2 millió eurós adózás előtti veszteséget produkált. A BA tulajdonosa az Airport Hungary Kft., azt pedig az Airport Holding Kft. birtokolja. Ez utóbbiban a Hochtief Airport 49,9 százalékot tulajdonol - ez került a most aláírt megállapodás révén a PSP-hez. A szintén kanadai Caisse de dépot et placement du Québec 18 százalékos részesedéssel bír, a szingapúri állami tulajdonban lévő Malton Investment Pte Ltd. ugyanennyivel, a Goldman Sachshoz tartozó Aero Investment 10 százalékkal részesedik, a fennmaradó rész pedig a német KfW IPEX-Bank GmbH befektetési banké.

Adják-veszik

A Budapest Airport Zrt. 2005-ös privatizációja óta, amikor az állam 464,5 milliárd forint bevételhez jutottt, a repteret üzemeltető cég immár másodjára kerül új tulajdonoshoz.

Először brit BAA International Holdings Ltd vásárolta meg Budapest Airport Rt. 75 százalék mínusz egy szavazatot kitevő részvénycsomagját, később a cég a Hochtiefhez került. A váltáskor a német cég egyebek között az is vállalta, hogy a privatizációs szerződésben szereplő fejlesztéseket végrehajtja a reptéren.

Fejlesztési kötelezettségek

A Budapest Airport Zrt. a privatizációja során a 2005 végén megkötött vagyonkezelési szerződésében azt vállalta, hogy a repülőteret 2011. december 31-ig összesen 260,6 millió euró értékben fejleszti, e volt az úgynevezett specifikus fejlesztési kötelezettségvállalás (SFK). A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. két alkalommal - 2008-ban és 2011-ben - kötött megállapodást a BA-val a fejlesztések átütemezéséről. A megállapodásokban átütemezték az egyes évekre előírt SFK összegeket, valamint számos, az állami oldal számára előnytelen korábbi rendelkezést - mint amilyen a bankgarancia érvényességi ideje is volt - módosítottak.

A jelenleg hatályos megállapodás szerint a BA-nak 2013. december 31-ig 260,6 millió eurót kell SFK-ként teljesítenie. A cég 2012 júliusában valóban benyújtotta a fejlesztések megvalósításáról szóló végteljesítési jelentését, amely túlteljesítést tartalmazott; azonban az MNV egyes tételeknél további vizsgálatot tartott indokoltnak, azaz a végteljesítést nem fogadta el. A végteljesítéshez hiányzó teljes összeg erejéig 2014. június 30-ig érvényes bankgarancia áll az MNV rendelkezésére - válaszolta korábban Németh Lászlóné, a fejlesztési tárca vezetője egy képviselői kérdésre.

QP | Quality Placement