Megbánta és azóta is bosszantja Elon Muskot, hogy több mint egy évvel ezelőtt szüneteltették a Model X gyártását azért, mert annak legújabb verzióján dolgoztak.

A 2020 decemberében bejelentett szünetnek máig kiható negatív hatásai vannak, ezért "idiotizmusnak" tartja Musk, hogy leállították a régi X gyártását, annak ellenére, hogy az egyik legnépszerűbb járművük volt - derül ki a cégvezér Twitter-bejegyzéséből.

A Tesla 2015 szeptemberében mutatta be először a Model X-et, miután sokáig küzdöttek a sólyomszárnyra keresztelt hátsó ajtók kifejlesztésével. A Model X és az S gyártása a szüneteltetés miatt 55 százalékkal esett vissza 2021-ben az előző évhez képest. A modellek ezért a tavaly gyártott járművek mindössze 2,6 százalékát tették ki. A megújított modelleket tavaly ősszel mutatták be - írja a Bloomberg.

Ahogy arról a Napi.hu is beszámolt, február elején a villanyautó-gyártó több mint 817 ezer járművet hívott vissza, amelyben érintett a 2021 és 2022-es Model X és S is. Az elmúlt hónapokban több alkalommal hívták vissza autóikat: év elején a meghibásodott érintőképernyők miatt, míg utána nem sokkal szoftverhiba miatt figyelmeztettek, ugyanis a rendszer lehetővé tette a "guruló megállást", amely kereszteződésekben komoly biztonsági kockázatot jelentett.

Botrány a kaliforniai gyárban

Eközben a cég kaliforniai gyárában rasszizmussal vádolják a céget: a polgárjogi szabályozó hatóság csütörtökön azt közölte, hogy beperli a vállalatot faji megkülönböztetés miatt, miután megállapították, hogy a San Francisco melletti gyárban zaklatják a fekete bőrű dolgozókat.

A szerv már korábban több száz dolgozótól kapott panaszt, hogy a társaság fremonti gyárában szidalmazzák a fekete bőrű dolgozókat és diszkriminálják őket a munkakörök, a fizetés és az előléptetés terén is - mondta Kevin Kish, a hivatal igazgatója a Bloombergnek.

A Tesla február 8-i blogbejegyzésében azonban arra kérte a bíróságot, hogy szüneteltessék az ügyet annak érdekében, hogy a "tényeket és a bizonyítékokat" a másik féltől is meghallgassák. Az autógyártó a héten az amerikai értékpapír- és tőzsdefelügyelethez benyújtott éves jelentésében figyelmeztette a befektetőket a hivatal vizsgálatára. 

Egy érintett dolgozó például arról számolt be, hogy naponta akár 50-100 alkalommal is hallott rasszista szidalmakat, de többen állítják, hogy a felettesek és a vezetők aktív résztvevői a bántalmazásoknak.

A vállalat világszerte több mint 99 ezer alkalmazottat foglalkoztat, a rasszizmussal vádolt gyárban pedig több mint 10 ezer ember dolgozik.

Az autógyártó az elmúlt években számos panasszal és perrel szembesült a fremonti üzem volt dolgozóitól faji megkülönböztetés és szexuális zaklatás miatt. Sok panasz nem jut el a bíróságig, mert a teljes munkaidőben foglalkoztatott alkalmazottai olyan megállapodásokat írnak alá, amelyek kikötik, hogy a munkahelyi vitákat "zárt ajtók mögött" zajló választottbírósági eljárás keretében kell rendezni.

A hatóság szerint bizonyítékok állnak rendelkezésre arról, hogy a mellékhelyiségek, az ebédlőasztalok és a szekrények is rasszista graffitikkel vannak tele.

Októberben egy fekete férfi, aki korábban vállalkozóként dolgozott a cégnél, és panaszt tett az üzemben tapasztalható rasszizmusra, 137 millió dollárt kapott a San Franciscó-i szövetségi esküdtszéktől.