A lengyel autógyárak 2011-ben immár harmadik éve kevesebb autót állítottak elő, mint a megelőző esztendőben - ezúttal a csökkenés 61,8 ezer darab, vagyis 7 százalék volt. Hogy csak ennyi volt az esés, az a gliwicei Opel gyárnak és a poznani VW-nek volt köszönhető: a kedvezőtlen helyzet ellenére az előbbi az egy évvel korábbihoz képest tizedével, a második közel ötödével tudta növelni eladásait.

A VW sikere elsősorban a Caddy kisáruszállító népszerűségének volt köszönhető. A lengyel gyárak kapuit tavaly összesen 825,5 ezer autó hagyta el.

A legnagyobb lengyelországi autógyártónak, a FIAT-nak viszont az átlagnál is rosszabb éve volt: a tychi üzem kevesebb mint 468 ezer személyautót gyártott, 12 százalékkal maradva el az előző évitől. A statisztikát jelentősen rontotta a varsói FSO - egykor a "nagypolszkik" gyártója -, amely már márciusban megszüntette a termelést.

A szakértők szerint az idei még rosszabb év lesz, csak a VW nem számít további csökkenésre, idén is, mint tavaly 177-178 ezer autó eladásával számolnak. Az Opel 5 százalékos termeléscsökkenést vár, ami az év elején a 10 százalékot is elérheti, csak az év második felében látnak lehetőséget a javulásra. A FIAT az európai helyzet bizonytalan voltára hivatkozva nem volt hajlandó információt adni termelési terveiről - írta a Gazeta Wyborcza. A szakértők szerint az is kiszámíthatatlan, hogy az új FIAT Panda Olaszországban induló gyártása milyen hatással lesz a Tychiben készülő, régi Panda sorsára.

Az egyetlen jó hír, hogy az Európai Bizottság megszüntette az eljárást, ami a bielsko-bialai FIAT motorgyárat fenyegette, miután kiderült, hogy az mindössze 30 millió eurós állami támogatást kapott, s ez az összeg a megengedett határon belül van.

QP | Quality Placement