A Carpatica Invest és a Swiss Capital alkotta konzorciummal kötött szerződést a román közlekedési tárca a nemzeti légitársaság a Tarom 20 százalékának privatizálásra. A megállapodás szerint a két brókercég az IPO előkészítéséért a listázott csomag értékének a 1,99 százalékára számíthat. A minisztérium november közepén egyszer már semmissé nyilvánította tőzsdei kibocsátás lebonyolítására kiírt pályázatot, mivel a határidő lejártáig beérkezett egyetlen ajánlat túl drágának bizonyult.

A tárca közleménye szerint a szerződéskötésre azért kerülhetett mégis sor, mivel az ajánlattevő újra benyújtott árajánlata már 50 százalékkal alacsonyabb volt az eredetinél. A korábbi ajánlat szerint a két cég 800 ezer és 1,5 millió euró közötti összeget kapott volna a sikeres listázás esetén, a jegyzési arány függvényében. A Tarom részvénycsomagjának értékét 20-60 millió euróra becsüli a kormány.

QP | Quality Placement

A szerződés szerint a listázást előkészítő pénzintézeteknek 120 nap áll rendelkezésre ahhoz, hogy az IPO-t előkészítsék.

A Tarom privatizálását − több állami vállalat mellett − egyre nyomatékosabban követeli az IMF, a decemberi határidőt azonban érdeklődés hiányában 2012 április végére módosították.

A román légitársaság évről évre egyre nagyobb veszteséggel működik, hivatalos adatok szerint a vállalat tavaly 306 millió eurós bevétel mellett 78,9 millió eurós veszteséget termelt, az elmúlt négy év mérlege pedig csaknem 574 millió eurós mínuszt mutat. Mindezt annak ellenére, hogy az utasok számát egy év alatt sikerült 1,7 millióról 2,1 millióra növelni. Nem véletlen tehát a részvénycsomag iránti érdektelenség − vélik a piaci szereplők −, a társaságnak ugyanis legfeljebb szimbolikus értéke van.