Egyre több fronton zajlik a műanyagok elleni háború, ezen belül a csomagolásmentes termékekkel is sokan próbálkoznak. Például a Waitrose angol boltlánc, amely júniusban próbálta ki oxfordi üzletében csomagolásmentes, másként utántöltős megoldást. Ma már nem csak az oxfordi egységben, hanem máshol is bevezette az utántöltős pultokat a Waitrose, mert sikert aratott a dolog, de erről később részletesen szó lesz.

A megoldás lényege, hogy az érintett Waitrose-boltokban mindenki saját maga szedheti össze a termékeket, többek között zöldségeket, gyümölcsöket, tésztákat vagy éppen bort és rakhatja a saját edényeibe, zacskóiba, üvegeibe. Elméletileg ezzel környezetbarátabbá teszik a vásárlást, de a Waitrose még azzal is népszerűsítette a tesztet, hogy 15 százalékkal olcsóbban lehet így vásárolni. A Which angol fogyasztóvédelmi magazin pedig lecsekkolta, hogy tényleg olcsóbb-e az utántöltős vásárlás, ahogy azt a boltlánc eredetileg ígérte.

Melyik az olcsóbb?

A Which munkatársai a hitelesség kedvéért sima vásárlóként ellenőrizték az árakat, nem pedig újságíróként. Összesen 120 csomagolásmentes termékből 45 árát nézték, a végül azt jött ki, hogy sok termék ugyanolyan áron vagy olcsóbban kapható a saját csomagolású. A tészták, gyümölcsök, kávék, mosószerek és a borok esetében jelentett megtakarítást az utántöltős megoldás.

A csomagolásmentes termékek csak a saját, Waitrose-ban vásárolható tartályokba lehet tölteni, ezt 1 fontért lehet megvásárolni. Még így is több dolog került csomagolásmentesen kevesebbe. Voltak azonban kivételek, például a szemes kávé, ám az utántöltős azért volt drágább, mert csak prémium minőségű kávé szedhettek maguknak a vásárlók, amely minőségben nem összevethető a polcokon lévő csomagolt kávékkal. A fagyasztott gyümölcsöknél a csomagolt verzió nyert, 4 százalékos árelőnnyel. Az is kiderült, hogy meglepően olcsó, ha a vásárló saját magának csapolja a bort. A próbaverzióra kiszemelt olasz pincészet bora kitűnően vizsgázott és sokkal kevesebbet kellett fizetni érte, mint üveges megfelelőjéért, átlag 2 fonttal.

Annyi, amennyi kell

A tudatos vásárlás előnyei nem csak az árban rejlenek.Miután a vásárlók maguknak szedik a termékeket, így pontosan annyit vesznek, amennyire szükségük van, nem pedig az adott, előre becsomagolt mennyiséget. Így akár az élelmiszer-pazarlás is elkerülhető. A Waitrose csomagolásmentes rendszerének egyik nagy meglepetése, hogy olyan puha, törékeny gyümölcsöket is tudnak maguknak szedni a vásárlók, amelyeket eddig nem. Más szupermarketek például az eper, a málna a szőlő, cseresznye, szilva, paradicsom műanyag dobozait pont azért tartják elkerülhetetlennek, hogy azok épségét megóvják. Árban nem jobb választás ezeknél a csomagolatlan termék, de a környezettudatosság szempontjából mindenképpen.

A szárított gyümölcsök, a gabonák és különböző őrlemények viszont sokkal olcsóbbak, ha maguknak szedik a vevők, hiszen nem romlanak és károsodnak annyira, mint a friss gyümölcsök. Ezeknél a termékeknél sokszor egy megfelelően hívogató csomagolást többe kerül a gyártónak előállítani, mint magát a terméket.

"Söröző, borozó"

A Which újságírói a zöldség- és gyümölcsosztályt olyannak találták, mint egy igazi kis zöldségboltot, a paradicsomtól az ananászig minden szabadon állt a polcokon. A bogyós gyümölcsöket és más különleges zöldségeket kartonból lehetett válogatni kedvükre. A csomgolásmentes osztályon sok helyen található mérleg, hiszen a folyamat lényege, hogy bármennyit lehet vásárolni ezekből a termékekből.

A tésztákat, szárazárukat saját konténerbe vagy papírzacskókba töltve lehet megvásárolni. A saját dobozok egyedi kódot kapnak, hogy annak súlyát az intelligens mérleg levonja a beletöltött termék súlyából és rögtön kinyomtatja a végeredményt. A boros és sörös pultál akár kóstolni is lehet mielőtt az előre megvásárolt palackba töltik a Vásárlók az italt. A személyzet segít, ha elakadna a vásárló, akár a mérlegelésben, akár abban, ha valaki picit túltölti valaki a konténerét, zacskóját.

Bejött

A Waitrose koncepciója bevált.odafigyeltek a vásárlói visszajelzésekre, melyekből az derült ki, hogy a vásárlók leginkább a saját dobozaikba szeretnének
vásárolni, illetve kevésbé igénylik azt, hogy előre felvágja nekik a személyzet a friss zöldséget. A cég folyamatosan fejleszti az új megoldást, hogy minél több Waitrose-ban megjelenhessen a csomagolásmentes megoldás.

A Waitrose nem az első boltlánc a brit piacon, amelyik megpróbálja lefaragni a műanyag-használatot. A rivális Sainsbury's idén nyáron jelentette be, hogy 1284 tonnával kevesebb műanyagot tervez forgalmazni ebben az évben, köszönhetően a kevesebb zacskónak, tálcának és doboznak, amiket leginkább a zöldség- gyümölcsosztályon, valamint a pékáruknál halmoztak fel eddig.

A többi brit boltlánc, köztük az Aldi, a  Lidl, az Asda. az Iceland, a Tesco és a Morrisons is igyekszik, utóbbi kettő negpróbál mást is bevetni. A használt műanyag visszaváltásakor új műanyagot adnak vásárlóinak automatáikból, mindössze néhány centért.

A brit piacon működő boltláncok emellett összefogtak: a cél, hogy 2025-re 100 százalékos legyen a környezetbarát műanyagok aránya. A terv szerint 70 százalékuk pedig komposztálható, újratölthető vagy újrafelhasználható lesz, 30 százalékuk pedig újrahasznosítható műanyagból készül majd az ígéret szerint. Ha mindez nem csak hírverés marad, hanem minél több lánc tesz így világszerte, akkor ez igazán fontos hatással lehet a gazdasági műanyag szennyezésre.