A világ egyik legnagyobb boltlánca, az amerikai Walmart salemi üzletében egy padlótól a plafonig érő robotizált rendszertől várja az online értékesítéseinek növekedését. A Walmart munkatársai kijelzőkön követik figyelemmel a netes rendelések összeállítását. A házhozszállításra vagy bolti átvételre váró rendelésekhez a termékeket fém síneken közlekedő, kerekeken guruló robotok szedik kosarakba - írja a Wall Street Journal amerikai gazdasági lap online kiadása.

A Walmart mellett több nagy amerikai üzletlánc igyekszik automatizált rendszerekkel fokozni a hatékonyságot: a robotok segíthetnek a rendeléseket gyorsabban teljesíteni és csökkenteni a bérköltségeket. Az automatizált "hátország" másik előnye, hogy a kiszolgáló térben kisebb lesz a tumultus, azaz a vevőknek nem kell kerülgetniük a sorok között azokat az alkalmazottakat, akik az online rendeléseket állítják éppen össze.

QP | Quality Placement

Ember vs. robot

John Lert, a Walmart rendszerét kidolgozó cég vezetője szerint míg a dolgozók óránként 80 terméket tudnak összeszedni a bolt polcairól, az automatizált rendszer óránként ennél tízszer több terméket szed össze és mindössze egy dolgozó kell az üzemeltetéshez. A rendszert naponta egyszer töltik fel a leggyakrabban rendelt termékekkel, azonban a friss árukat még mindig manuálisan szedik össze.

Az Alphabot névre keresztelt rendszer idén további két üzletben debütál a Walmartnál. A Forrester piackutató szerint az online rendelések továbbra is viszonylag kis hányadát, 3,5 százalékát teszik ki az amerikai élelmiszereladásoknak. Bár az online értékesítés gyorsan nő, ám a megrendelések teljesítéséhez számos logisztikai kihívást kell megoldaniuk, így a kifizetődő modell megtalálása nehézkes.