Petr Pithart, aki 1990 és 1992 között Csehország miniszterelnöke volt, s így az ő kormányzása alatt adták el a Skodát 1991-ben a Volkswagennek, azt kéri a jelenlegi prágai vezetéstől, hogy emelje fel szavát a cseh autógyártó védelmében. Pithart, valamint Jan Vrba, korábbi ipari miniszter attól tart, hogy a német tulajdonos megváltoztatja a legendás cseh márka helyét a német autókonszern hierarchiájában - tudósított a Radio Praha. A VW azzal nyerte el 30 éve a Skoda kezét, hogy átvállalta a cseh vállalat adósságát és azt ígérte, hogy a Skoda a Volkswagen-csoport teljes értékű tagja lesz.

Sötét felhők

Ez eddig teljesült is, a Skoda a cseh feldolgozóipar zászlós hajója, a gazdaság egyik motorja, amelynek autói a világ 100 piacára jutnak el. Ugyanakkor a német és a cseh médiában egyre hangosabbak azok a jelentések, amelyek szerint a VW fenyegetést lát a cseh autógyártóban. Az elmúlt évben a Skoda szakszervezetének újságja (Skodovácky, odborár) azt írta, hogy a Volkswagen vezető stratégája, Michael Jost utálja a Skodát és aktívan lobbizik ellene.

Még durvább azonban, hogy számos olyan cikk jelent meg a cseh médiában, amely arról spekulál, hogy a Skoda nemrégiben kinevezett új vezérigazgatója, Thomas Schäfer azt a megbízást kapta főnökeitől, hogy vagdossa le a Skoda szárnyait, alakítsa át a cseh autógyártót egy olyan olcsó autókat gyártó márkává, mint amilyen a francia Renault portfóliójában a román Dacia. Ezzel a cseh cég autóit a feltörekvő piacokra pozicionálnák.

Szerződés van

Nem kerülte el a sajtómunkások figyelmét a Volkswagen Group igazgatósági elnökének, Herbert Diessnek az a megjegyzése sem, amely szerint a Skoda nem eléggé agresszív versenytársa a francia és a koreai márkáknak, és erősítenie kellene helyét az olcsóbb autók piaci szegmensében. Diess szerint nincs értelme annak, hogy a cseh márka a harmadik prémium márka legyen a cégcsoporton belül.

Schäfer Deiss júliusi megjegyzése után, augusztusban találkozott Andrej Babis cseh miniszterelnökkel, akit állítólag biztosított arról, hogy a Skoda továbbra is azon a szinten marad, ahova eljutott, sőt ha rajta áll, még tovább fog emelkedni. A volt kormányfő Pithart azonban arra hívja fel a figyelmet, hogy az 1991-ben aláírt privatizációs szerződés valójában kötelezi erre a VW-t, azaz erről nincs mit beszélni. A német autógyártó szerződést szegne, ha olcsó autóvá tenné a Skodát.