Szemben a General Motorsszal a Chrysler nem közölt részletek arról, milyen lépéseket tervez az állami hitel birtokában túlélése érdekében. Ugyanakkor e Cerberus Capital Management, a társaság 80 százalékos tulajdonosa közzétett egy közleményt, amiből úgy tűnik, nem szívesen maradna a társaság befektetője a továbbiakban. Ennek lényege, hogy a tőketársaság a pénzügyminisztériummal folyatatott tárgyalásai során azt pedzegette, hogy részvényeit ajánlaná fel a cég legnagyobb szakszervezetének, az UAW-nak és más hitelezőinek - köztük a beszállítóknak -, hogy "elősegítse az átszervezéshez szükséges helyzet kialakítását".

Szakértők szerint ez a meglehetősen homályos nyilatkozat arra utal, hogy a Cerberus legszívesebben mosná kezeit a Chrysler átszervezésével kapcsolatban. A tőketársaság tavaly nyáron vette meg a Daimler AG-től a cég négyötödét 7,4 milliárd dollárét plusz átvállalta a cég 14 milliárdos nyugdíjbiztosítási kötelezettségét. (A Daimler 36 milliárdott az amerikai cégért 9 évvel korábban.) Azóta elbocsátott 33 ezer embert és 1,2 millió autóval csökkentette a vállalat termelését Észak-Amerikában.

Egy belső e-mail szerint a Chryslernek az első negyedévben 8 milliárd dollárt kellene kifizetnie beszállítóinak, miközben a kormánytól csak 4 milliárd hitel kapott. Ebből látszik, hogy csak akkor élheti túl ezt az időszakot, ha jelentős engedményeket kap tőlük. Ez akár azt is jelenthetné, hogy a Cerberus Chrysler részvényekkel fizet - csak az a kérdés érne-e ez bármit is nekik.

A tőketársaság vezetői - az ügyhöz közel álló forrásból származó sajtóértesülések szerint - állítólag azért lobbiztak a múlt héten a Fehér Házban, hogy a Cerberus ne feleljen a Chryslernek adott állami hitelekért, ha az autógyártó képtelen lenne azok visszafizetésére. Eközben 2 milliárd dollárt kellett belepumpálnia a Chrysler Financial autófinanszírozási cégbe, mert az eladások zuhanása miatt lyukak keletkeztek a büdzséjén.

A Chrysler 83 éves története során sokszor állt a megsemmisülés szélén. 1979-ben csődöt jelentett, s csak az mentette meg, hogy legendás vezérigazgatója, Lee Iacocca meggyőzte a kormány, hogy 1,5 milliárd dollár erejéig az állam garantálja a társaság hiteleinek visszafizetését. Azóta számos hullámvölgyet és púpot megjárt a cég, beleértve 9 éves csalódást keltő házasságát a Daimlerrel, amelyen a német társaság súlyos dollármilliárdokat bukott.

Szakértők nem kételkednek abban, hogy a Chrysler első negyedéve ki fogja érdemelni a katasztrofális jelzőt, és könnyen lehet, hogy a második már csak azért nem lesz rosszabb, mert a cég eltűnik az autóipar színes palettájáról.
QP | Quality Placement