Az uniós végrehajtó testület szerint a trió összejátszott a nitrogén-oxid-tisztítás területén végzett műszaki fejlesztésekben, de a Daimler nem kapott bírságot, mert felfedte a kartell létezését. Az öt autógyártó, a Daimler, a BMW, a Volkswagen, az Audi és a Porsche rendelkezett olyan technológiával, amely az EU károsanyag-kibocsátási normák által előírtnál nagyobb mértékben csökkentette a károsanyag-kibocsátást. De elkerülték a versenyt, hogy e technológia teljes potenciálját kihasználva a törvényben előírtnál jobban tisztítsanak - mondta Margrethe Vestager, az EU trösztellenes biztosa a Reuters szerint.

"A mai döntés tehát arról szól, hogy a műszaki együttműködés mennyire rosszul sült el. Mi pedig nem toleráljuk, ha a vállalatok összejátszanak" - magyarázta az ítéletet Vestager.

QP | Quality Placement

A Volkswagen közölte, hogy mérlegeli, hogy jogi lépéseket tegyen-e a bírság ellen, mondván, hogy a más autógyártókkal a károsanyag-kibocsátási technológiáról folytatott technikai tárgyalások miatt kiszabott büntetés megkérdőjelezhető precedenst teremt. 

"A Bizottság új jogi területre lép, mert a technikai együttműködést most először kezeli trösztellenes jogsértésként" - mondta a német autógyártó az 502 millió eurós bírság kiszabása után. A Magyarországon a győri Audi-gyár miatt érintett Volkswagen-csoport azt is kifogásolja, hogy úgy kaptak bírságot, hogy egyetlen ügyfelet sem ért kár emiatt.

A BMW beleegyezett az Európai Bizottság által javasolt egyezségbe, 373 millió eurós bírságot fizetve, mondván, hogy tisztázták a gyanút, miszerint illegális "hatástalanító eszközöket" használtak a károsanyag-kibocsátási tesztek kijátszására.