Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

E támogatás ugyanis összeegyeztethető a belső piaccal, mivel azon szociális nehézségek elkerülését célozza, amelyekkel a Tarom szolgáltatásainak megszűnése a román régiók közötti összeköttetésnél fenyegetne - derül ki az indoklásból.

Az ügy előzménye, hogy 2020. február 19-én Románia a Tarom légitársaság megmentésére irányuló támogatási tervet jelentett be az Európai Bizottságnak (EB). Ennek része volt 36,66 millió euró összegű, előrehozott részleges visszafizetési lehetőség mellett hat hónap elteltével visszafizetendő hitel.

A brüsszeli bizottság 2020. február 24-i határozatában a belső piaccal összeegyeztethetőnek minősítette a bejelentett intézkedést.

E határozat ellen a Wizz Air Hungary Zrt. légitársaság megsemmisítés iránti keresetet indított, azt azonban az Európai Törvényszék tanácsa elutasította.

Ítéletében az igazságszolgáltatási fórum pontosította a megmentési és szerkezetátalakítási támogatások belső piaccal való összeegyeztethetőségének vizsgálatát, most először elemezve az iránymutatásban előírt, a nehéz helyzetben lévő vállalkozások megmentéséhez és szerkezetátalakításához nyújtott támogatásokra vonatkozó „először és utoljára” feltételt.

Ez a törvényszék álláspontja

A törvényszék elutasította azt, hogy az EB tévesen alkalmazta volna a jogot. A Wizz Air többek között azt állította, hogy a bejelentett támogatás belső piaccal való összeegyeztethetőségének megállapítása ellentétes az iránymutatásban annak érdekében előírt két feltétellel, amelyek nyomán a nehéz helyzetben lévő vállalkozásnak nyújtott megmentési támogatást a belső piaccal összeegyeztethetőnek lehet tekinteni:

  • a támogatási intézkedés egy közös érdekű célkitűzéshez járul hozzá, valamint
  • a megmentési és szerkezetátalakítási támogatásokra „először és utoljára” feltétel vonatkozik.

A Wizz Air szerint ugyanis a bizottságnak meg kellett volna indítania a hivatalos vizsgálati eljárást.

A törvényszék szerint azonban a román közúti és vasúti infrastruktúra rossz állapota miatt nincsenek valódi alternatívák, így az EB joggal tekinthette úgy, hogy a belső légi útvonalak révén történő regionális összeköttetés és a Tarom által biztosított nemzetközi összeköttetés olyan jelentős szolgáltatásnak minősülnek, amelynek megszűnése komoly szociális nehézségeket vagy piaci hiányosságot eredményezhet.

A megmentési és szerkezetátalakítási támogatásokra vonatkozó, állítólagosan megsértett második feltétel, vagyis az „először és utoljára” feltételt illetően a törvényszék emlékeztetett arra, hogy az EB  csak akkor engedélyez új támogatásokat, ha legalább tíz év eltelt a korábbi támogatás nyújtása óta, márpedig a Tarom 1997-2003 között kapott korábban ilyen támogatást, és az összes hitelgaranciát azok nyújtását követően közvetlenül lehívták - azaz a legalább tíz év eltelt.