Az első osztályú angol bajnokság, a Premier League elnöke, Richard Scudamore kijelentette, hogy az első osztályban játszó húsz focicsapat azt szeretné, ha Nagy-Britannia az Európai Unió tagországa maradna. A szigetország lakói csütörtökön voksolnak erről népszavazáson. Scudamore szerint nem férne össze a liga nyitottságával, ha Anglia kívül kerülne az EU-n.

A kilépés mellett kampányolók persze azonnal reagáltak: szerintük az unión kívül több pénzt lehetne a fociba csábítani, könnyebb lenne a hazai tehetségek nevelése a világ minden tájáról a jó focisták importja. És hát, mi is lenne fontosabb a focirajongóknak, mint ez - idézte feleket a BBC.

Üzleti modell

A szabad munkaerőmozgás elve a focistákra is vonatkozik, ami lehetővé teszi, hogy könnyen szerződjenek egyik országból a másikba - írta nemrégiben megjelent cikkében Andor László az EU volt magyar biztosa. A brit népszavazás hatással lesz az európai focira, miután a Premier League játékosainak több mint fele EU-s "migráns" (ez majdnem kétszerese a francia aránynak).

Maga az angol első osztály jelenlegi formájában lényegében egyidős az EU-val, a tévéközvetítési díjakra és más lehetőségekre épülő üzleti modellje az egységes piac lefölözésére bazírozik. Ennek tükrében nem meglepő az elnök nyilatkozata, ugyanis nyilvánvaló, hogy a Premier League üzletileg ismeretlen világba kerülne a Brexit esetén.

Offenzíva

A brit nagyvállalatok komoly offenzívát időzítettek a Remain mellett a referendum előtti napokra. Az autógyártók és -kereskedők szövetsége úgy véli, hogy a Leave győzelme költségnövekedéssel járna az ágazatban, ami munkahelyekbe kerülhet. A Toyota UK, a Vauxhall, a Jaguar Land Rover és a BMW autógyártók, továbbá a GKN és a Magan Engeneering alkatrészgyártók igazgatói is csatlakoztak a Remain-kampányhoz.

A szeszesital-óriás Diageo vezérigazgatója, Ivan Menezes a vállalat 4773 alkalmazotthoz írott levelében emlékeztetett arra, hogy munkaadójuknak jobb lenne bent, mint kint. A cégvezető főként azzal érvel, hogy az EU-n keresztül 50 globális egyezmény egyengeti termékeik értékesítését a világpiacon.

További nagyágyúként csatlakozott a Remain-kampányhoz Richard Branson, a Virgin-birodalom tulajdonosa, aki még emlékszik rá, milyen szörnyű volt üzletelni a szigetország uniós tagsága előtt. Nem szeretné, hogy ez az időszak visszatérjen.

Olcsóbb dolgok

A Leave-kampány, amely jóval kevesebb vállalatvezetőt tud felvonultatni, mint a Remain hívei, protekcionista övezetnek tartja az egységes piacot. A Brexit szerintük olcsóbb ruhát, cipőt és élelmiszereket hozna a briteknek, mivel nem kellene megfizetni az ezekre kivetett uniós vámot. Ami az autóipart illeti, egyre több Nagy-Britanniában készülő jármű kerül az EU-n kívüli piacra.

Most mi van?

Az elmúlt hetekben a brit telefonóriás, a BT és az EDF Energy sorakozott fel a Remain mögé, a JCB, a szigetország egyik legsikeresebb feldolgozóipari cége pedig a Leave mögé. A nagyvállalatok többségének elkötelezettsége az EU-tagság mellett egyértelműnek látszik, míg a kicsiknél egyenlőbb a két oldal támogatottsága.

A múlt héten a Federation of Small Business kisvállalati szövetség adott közre egy felmérést viszonylag meglepő eredménnyel. A tagság körében végzett vizsgálat azt mutatta, hogy a kisebb cége 42 százaléka még ingadozik a Remain és a Leave között. A hetek óta tartó intenzív kampány ellenére 52 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy egyelőre nem kapott elegendő információt a döntéshez.