A görögökön nyerhet, a kínaiakon veszíthet Berlin

A berlini kormány nem akadályozza meg a Görögországnak nyújtandó segélycsomag elfogadtatását, noha a pénzügyminisztériumnak fenntartásai vannak vele szemben. A segélycsomagot a berlini törvényhozásnak is el kell fogadnia. A képviselők hozzáállásában alighanem szerepet játszik az egyik vezető német gazdaságkutató-intézet tanulmánya, amely szerint a görög válságból Berlin busás hasznot húzott. A kínai valuta árfolyamának leértékelése viszont csapást mérhet a német gazdaságra is.
Inforádió, 2015. augusztus 14. péntek, 08:51
Fotó: Reuters

A hallei gazdaságkutató-intézet tanulmánya szerint a berlini kormány még akkor is legalább 10 milliárd eurót takarít meg, ha az athéni kormány egy fillért sem fizet vissza tartozásaiból. Amennyiben viszont Görögországot sikerül talpra állítani, és Athén törleszti adósságait, közel 100 milliárd euró nyereséget könyvelhet el Németország. Ezt a tanulmány elkészítői arra alapozzák, hogy a válság kirobbanása után a befektetők biztonságot ígérő helyen akarták elhelyezni pénzüket, és erre Németország bizonyult a legígéretesebbnek.

A felszökött kereslet hatására a német államkötvények után járó hozamot fokozatosan csökkentették, ami óriási megtakarítást jelentett Berlinnek. A jelenlegi görög kormány megválasztásának hírére például 30 bázisponttal zuhant a német állampapírok hozama, mert a nemzetközi pénzpiacon kedvezőtlen fejleménynek minősítették a szélsőbaloldali és jobboldali pártok koalíciójának athéni győzelmét. A tanulmányból kitűnik az is, hogy Berlin akkor is legalább 10 milliárd eurót takarít meg a görög válság nyomán, ha Athén képtelen lesz adósságainak törlesztésére.

Kevésbé kecsegtet előnyökkel a kínai fizetőeszköz, a jüan árfolyamának ismételt leértékelése. Német elemzők úgy vélik, hogy Peking az intézkedéssel súlyos csapást mért az elmúlt években kialakult piaci egyensúlyra, és olyan bizonytalanságot vitt a rendszerbe, amely tartósan megváltoztathatja számos ágazat kilátásait, mert a devizákat, amelyekben elszámolják a velük kapcsolatos kereskedelmet, gyors árfolyamváltozások fenyegethetik.

Noha az elmúlt években csökkent a Kínába irányuló német kivitel, a jüan leértékelése után feltehetően zuhanni fog a német gépkocsik iránti kereslet, pedig a Mercedes, a BMW és az Audi komoly reményeket fűzött új modelljeinek kínai eladásához.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

matyi2010, 2015.08.14 10:36

"a jüan leértékelése után feltehetően zuhanni fog a német gépkocsik iránti kereslet,"

Arra kíváncsi vagyok mire alapozza a cikkíró ezt a "zuhanást"?

Kínában az első félévben 2 millió 197 ezer német autót adtak el (Skodával együtt), ebből 1 millió 987 ezret Kínában gyártottak, 209 ezer volt az import, persze ennek nagyobb része nem Németországban készült, hanem főleg Szlovákiában meg persze nálunk.
A kínai gyártású autókat mennyivel drágítja meg a leértékelés? 1-2%-kal?
Egy 5%-os jüan leértékelés az import autóknál, ha azt kereskedő tovább is hárítaná hány Audi Q7 vásárlót riasztana el?

Persze második félévben valószínű egy 10% körüli visszaesés a Kínában értékesített német autóknál, (hogy ez zuhanás-e más kérdés) de ennek okai közt nem a jüan árfolyam lesz az első 5 helyen.....
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html