A helyi becslések szerint hat- és kilencmillió között van azoknak a lengyeleknek a száma, akik vásárolnak valamit a fekete pénteken - írta a Gazeta.pl. A leárazások és a reklámkuponok elsősorban a "notórius internetezők" fantáziáját ragadták meg.

Pontos adatok nem állnak rendelkezésre a vásárlásokról, de becslések szerint a világhálót rendszeresen használók 25-35 százaléka él a kedvezményes vásárlási lehetőségek valamelyikével. A helyhez kötött üzletek a forgalom kisebb részét szerezhetik meg, azaz a fekete péntek az internetes boltok nagy napja.

Brutális akciózás

A várakozások szerint a kis boltok járnak a legrosszabbul: forgalmuk 3,5 százalékkal csökkenhet az egy évvel ezelőttihez képest az online értékesítés elszívó hatása miatt.

A nagyok viszont nem akarnak kimaradni a jóból. A Tesco lengyelországi áruházainál három napig tart a fekete pénteki akciósorozat. A Lidl egyes árucikkek esetén - ágyneműk, asztali grillek, fülhallgatók, gyümölcsprések stb. - 70 százalékos leárazással indította az ünnepi szezont.

Hetvenötezer tiltakozó

Egyetlen hétvége alatt 75 ezer ember írta alá azt a petíciót, amely követeli a vasárnapi boltzár bevezetésének feladását. A kormány a Magyarországon megbukott szabályozásnál is durvább vasárnapi tilalmat tervez, miközben a lengyelek háromnegyede vasárnap ejti meg a heti bevásárlást.

Az aláírásgyűjtést a kereskedelmi központok szakmai szervezete szervezi, a szignókat 50 üzletközpontban gyűjtik. A szakmai szövetség úgy gondolja, hogy 20-40 ezer ember fogja elveszíteni az állását, ha bevezetik a boltzárat. A bevásárlóközpontok forgalma négy százalékkal csökkenhet.