A Lidllel izmozik a Tesco - nagy terveik vannak

A tavalyi szerény növekedésnél várhatóan valamivel gyengébbel kell beérnie idén Magyarországon a Tescónak, amely a helyi igények alaposabb felmérése alapján egyre jobban tudja, mi kell vásárlóiknak, így a szuperdiszkontoktól sem kell megijednie.
Napi.hu, 2013. november 8. péntek, 09:40

Hibáiból is igyekszik gyorsan tanulni a Tesco - derült ki a Financial Times összeállításából, amely a brit áruházlánc kelet-közép-európai leányvállalatainak tapasztalatait összegzi. Erre példa az internetes áruház tavalyi megnyitása Lengyelországban, ami után azt tapasztalták, hogy megugrott a lefóliázott hatos csomagokba rendezett vizek vásárlása.

Gondolhattunk volna erre, amikor Magyarországon tavaly márciusban elindítottuk az online szolgáltatást, hiszen bizonyára sokaknak elegük volt a palackos víz hazacipeléséről - vallotta be Ken Towle, a Tesco Kelet-Közép-Európáért és Törökországért felelős vezetője. A megrendelések legnagyobb része négy-ötemeletes, lift nélküli házakban lakó ügyfelektől érkezett.

Nyafogtak

Őszintén el kell mondanom, hogy az új helyzetre sokan nyafogva reagáltak, mondván: most nekünk kell felcipelnünk a lépcsőn ezt a rengeteg vizet - ismeri el a menedzser. A vezetőség azonban úgy látja, hogy részben erről, a cipekedés átvállalásáról szól az új szolgáltatás. Ami magát a vizet illeti, ha részévé válik az élelmiszer-kínálatnak, akkor jó vevőcsalogató, olcsó, alapszintű termékként tekinthetnek rá, amihez kapcsolódva sok mindent eladhatnak.

Emellett átszóltak a munkaügyi osztálynak, hogy csak olyan fickókat vegyenek fel a házhoz szállítással foglalkozó divízióhoz, akik hajlandóak mosolyogva állni az ügyfél elé, miután felcipeltek a negyedikre négy-öt vizespakkot. Figyelünk a részletekre, ez a titka annak, hogy a Tesco sikeresen hódította meg Kelet-Közép-Európát az elmúlt két évtizedben - véli Towle.

Megszállás

A brit áruházlánc Magyarországon nyitotta meg első régiós hipermarketjét 1994-ben. Azóta majdnem 1200 áruházból álló láncot hozott létre a térségben. A visegrádi országokban 76 ezer embernek adnak munkát és évente összesen 6,9 milliárd font (2,45 ezer milliárd forint) árbevételt érnek el. Magyarországon és Szlovákiában piacvezetők, Csehországban másodikak, Lengyelországban harmadikak.

Az idáig vezető út azonban göröngyös volt. Magyarországon például a kilencvenes években hevesen támadták a Tescót a helyi kiskereskedők és a környezetvédők - emlékeztet a régiós főnök. Az Euromonitor International kutatóintézet szerint a cég magyar leányvállalata a nehéz üzleti környezetben szerény növekedést ért el 2012-ben és a bővülés tempója tovább lassulhat 2013-ban.

Terjeszkednek

A Tesco ugyan még mindig hipermarketeiben éri el bevétele zömét, ám bővíti jelenlétét a bevásárlóközpontokban és sok kisebb szupermarketet nyit, hogy jobban elérje a helyi közösségeket és felvegye a versenyt az olyan diszkontokkal, mint például a gyorsan terjeszkedő német Lidl - derül ki az Euromonitor elemzéséből. Összességében Magyarországon valamivel több mint kilenc százalék a cég piaci részesedése.

A kereskedelmi profit 70 százalékkal zuhant a régióban az idei első félévben, amit Towle a ellenséges gazdasági környezettel magyaráz. A hosszabb távú siker kulcsa az innováció, a fogyasztók jobb megismerése, amit jól szolgál például a térség országaiban 2009-ben bevezetett klubkártyarendszer.

Agykurkászás

A klubkártyás vásárlásokról - név nélkül - összegyűjtött adatok feldolgozása alapján a menedzsment sokkal pontosabban felmérheti, hogy meghatározott körzetekben mi kell vevőknek. Ennek alapján igazítják ki az egyes áruházak kínálatát - mondja Towle. Példaként Pozsony egyik előkelő negyedét hozza fel, ahol egy ilyen vizsgálat alapján derítették ki, hogy friss péksüteménnyel és természetes alapú termékekkel nyerhetik el a vevők érdeklődését.

A lényeget abban foglalja össze a régiós vezető, hogy többcsatornás árusításra törekszenek, amelynek egyik fontos eleme az internetes értékesítés. A friss élelmiszereket már 30 nagyobb városban kínálják ilyen módon. Szlovákiában 1,1 millió ember, a lakosság húsz százaléka él a házhoz szállítással elérhető távolságon belül. Lengyelországban a lakosság negyedére áll ez a megállapítás.

Towle végül elismerően nyilatkozott az FT-nek a Tesco helyi vezetőiről. Kelet-Közép-Európára ma már nem csupán piacként tekintenek, hanem egyre inkább olyan régióként is, ahonnan a Tesco tehetséges embereket emelhet be nemzetközi menedzsmentjébe.

HOZZÁSZÓLÁSOK