A fejlett piacokra jellemző eszközökkel menedzselik kelet-európai leányvállalataikat a német cégek - derül ki a stuttgarti központú IFUA Horváth & Partners stratégiai tanácsadó cég felméréséből. Eszerint az anyacégek elsősorban a költségvetés, a jelentéskészítés és a működési tervek segítségével irányítják itteni leányvállalataikat, s ezzel párhuzamosan egyre kisebb jelentőséget tulajdonítanak annak, hogy a központból küldjenek vállalatvezetőket a régióba.

A magyar menedzserek is bekapcsolódtak a nemzetközi vállalatoknál jellemző körforgásba. Gyakori, hogy aki itthon már bizonyított, az külföldön folytatja, hozzánk pedig a térség más országaiból érkeznek vezetők - véli Radó István, az IFUA Horváth & Partners senior partnere. A globális cégek ugyanazokat a rendszereket használják világszerte, így a menedzserek ismerős környezettel találkoznak a többi leánycégnél is. E vállalatok a globális hr politikának megfelelően a magyar menedzserektől is azt várják, hogy néhány éves periódus után mindig egy másik országban folytassák a karrierjüket.

A felmérésben német, osztrák és svájci központú nemzetközi cégek 105 vezetője vett részt. Válaszaik alapján az itteni gárda kiválasztásába egyre kevésbé szól bele az anyacég, és a központi utasítások is veszítettek jelentőségükből az elmúlt években. Elvárják ugyanakkor a korszerű menedzsment tudást a helyi irányításban. E szempontból a marketinget és az értékesítést tekintik a legnagyobb kihívásnak, s jócskán megnőtt az pénzügyi ismeretek, azon belül is a kockázatkezelés jelentősége.