A szankciók súlyosan érinthetik Oroszországot, de vissza is üthetnek

Mivel Oroszországot szoros kereskedelmi kapcsolatok fűzik az EU-hoz és az Egyesült Államokhoz, az utóbbiak szankciói súlyosan érinthetik Moszkvát, ám vissza is üthetnek. A kereskedelmi forgalom nagyságrendjéről készített összeállításával az rt.com orosz hírportál arra mutat rá, hogy a korlátozó intézkedéseknek nem feltétlenül Moszkva lenne az egyedüli vesztese.
MTI-Eco, 2014. március 7. péntek, 12:50
Fotó: Napi.hu

Az Eurostat adatai szerint az EU exportjának 12 százalékát, importjának pedig 7 százalékát bonyolítja le Oroszországgal, így Oroszország rangsorban a harmadik legnagyobb kereskedelmi partnere az Egyesült Államok és Kína után. Oroszország is nagyban függ az EU-val folytatott kereskedelemtől: az EU 2012-es oroszországi exportja 213,2 milliárd euró volt, Oroszország uniós exportja pedig 123,2 milliárd euró.

Az EU 50 százalékban gépipari berendezéseket és szállítási eszközöket, 22 százalékban feldolgozóipari termékeket, 16 százalékban vegyi anyagokat, egy százalékban nyersanyagokat szállít Oroszországnak. Oroszország az EU-ba 76 százalékban olajat és földgázt, 6 százalékban feldolgozóipari termékeket, 3 százalékban vegyi anyagokat, 2 százalékban nyersanyagokat, egy százalékban pedig gépipari berendezéseket és szállítási eszközöket exportál.

Oroszország és az Egyesült Államok 2013-ban 38,1 milliárd dollár kereskedelmi forgalmat bonyolított az amerikai kereskedelmi kamara adatai szerint. Ebből az Egyesült Államok exportja 11,26 milliárd dollárt, Oroszország exportja pedig 26,96 milliárd dollárt tett ki.

Az Egyesült Államok exportjának 58 százalékát gépek, berendezések és szállítási eszközök, 19 százalékát élelmiszeripari és mezőgazdasági termékek, 15 százalékát pedig vegyi anyagok tették ki.

Az orosz export 73 százaléka olaj és földgáz, 16 százaléka fém és nyersanyag, 7 százaléka vegyi anyag volt.

Jelentős oroszországi érdekeltségei vannak az olyan nagy amerikai vállalatoknak, mint például a Boeing, a Cargill, a Ford, a General Motors vagy az ExxonMobil.

A Boeing alkatrészeket és nyersanyagot vásárol Oroszországban. Titánszükségletének például 35 százalékát az orosz Rostec fémipari vállalat fedezi. A Boeing 2013-ban a Bloomberg hírügynökség szerint 2,1 milliárd dollár értékben adott el repülőgépeket orosz vállalatoknak és 27 milliárd dollár befektetést tervez az országban.

A Ford eddig már több mint egymillió autót adott el Oroszországban, ebből több mint százezret 2013-ban. Az Oroszországban 9 százalékos piaci részesedéssel rendelkező General Motors tavaly 258 ezer autót értékesített. Mindkét autógyár Oroszországba helyezte át Európából termelésének súlypontját.

Az ExxonMobil potenciálisan 500 milliárd dolláros kutatási-kitermelési együttműködést folytat a Rosznyeft olajipari vállalattal Nyugat-Szibériában, és a Fekete-tengeren is folytat feltárásokat.

HOZZÁSZÓLÁSOK