A CBRE felmérésében a világ 180 legjelentősebb városában folyó bevásárlóközpont-fejlesztések szerepelnek. A sorrend a 2011-ben befejezett fejlesztések és a jelenleg folyó építkezések alapján alakult ki. A jelentés szerint a jelenlegi fejlesztések elérik a 29,6 millió négyzetmétert, ami a franciaországi, az egyesült királysági és a németországi bevásárlóközpontok összesített területével egyenlő. Mindemellett 7,8 millió négyzetméternyi területet adtak át 2011-ben.

A fejlesztők a feltörekvő országokban, így például Kínában, Törökországban és Indiában sokkal aktívabbak, mint a fejlett nyugat-európai vagy amerikai piacokon. A növekvő kínai, török és indiai középosztály bővülő kereslete fellendítette a fejlesztéseket, míg Nyugat-Európa és Amerika kereskedőit a helyi piac arra kényszeríti, hogy a határokon átlépve bővítsék üzleteiket.

Európa lemaradóban

Tavaly a vizsgált piacok 35 százalékában (63 városban) nyíltak új bevásárlóközpontok, közülük ötven a feltörekvő gazdaságokban. Ezzel szemben Nyugat-Európában csak öt városban adtak át új plázát.

A bevásárlóközpont-fejlesztésekben a kínai városok dominálnak: az épülő központok fele itt található, míg Ázsia összesen 70 százalékos részesedéssel bír. Kínán kívül a legaktívabb város Abu-Dzabi, Hanoi, Kuala Lumpur, Újdelhi és Sao Paolo - öt város három régióban. Latin-Amerikában Brazília vezeti a fejlesztések listáját, de épülnek bevásárlóközpontok Mexikóban, Argentínában és Panamában is. Afrikában csak a Dél-Afrikai Köztársaságban van fejlett bevásárlóközpont-piac. Ám Afrika is változóban van, mivel új ingatlanok épülnek Marokkóban (Casablancában és Rabatban).

Európában a fejlesztések főleg Törökországra és Oroszországra koncentrálódnak, ahol Isztambul és Szentpétervár a legaktívabb piac, de Moszkva, Nyizsnyij Novgorod, Ankara és Szamara szintén szerepel az első 50 között. Vannak fejlesztés alatt álló területek a fejlett piacokon is, mint például Brüsszelben, ahol a régóta fennálló szigorú építési engedélyeztetés miatt kicsi a kínálat, illetve Párizsban, ahol két új központ is épül, lassan betöltve a kevés megmaradt kiskereskedelmi "fehér foltot" a francia fővárosban.

A túl sok meglévő terület az egyik oka annak, hogy a fejlesztési aktivitás alacsony Nyugat-Európában, ennek ellenére számos piacon hiány van minőségi ingatlanból. A terület, típus és elhelyezkedés szerint a kereskedők által modernnek tartott területből kicsi a kínálat. A jövőbeni fejlesztési célok között továbbra is jelen lesz ezért a jelenlegi - akár a főutcákon, akár a bevásárlóközpontokban található - területek átépítése. Új központok építése a gazdasági helyzet javulásával várható.

Visszaesőben az USA is

Az Egyesült Államokban a felújítás és a bővítés évek óta felülmúlja az új ingatlanok fejlesztését. A kereskedők és a boltosok egyre inkább a legnagyobb és legjobb bevásárlóközpontokba igyekeznek, így csak a legjobb 150 központ vonz új befektetőket. A befektetések fele a bevásárlóközpontok legjobb 10 százalékába irányul. Más érett piacokhoz hasonlóan a fejlesztési aktivitás az amerikai piacon is a gazdasági fellendüléssel emelkedhet, de várhatóan nem a válság előtti szintekre.