Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Bár még az önvezető autók térnyerése arrébb van, a fejlesztések folyamatban vannak és a piacra kerülésük hatásairól is egyre több becslés készül.

Az ausztrál Curtin University elemzése szerint például kettős hatása lehet az önvezető autók elterjedésének. Egyrészt az önvezető járművel elterjedése - mivel ezekben nincs szükség sofőrre - várhatóan jelentősen csökkenti az ittas vezetések mértékét. Azonban ennek az is lehet a következménye, hogy az általános alkoholfogyasztás mértéke ugrik meg, hiszen könnyen elérhetővé válnak ezek a kényelmes közlekedési eszközök - írja Leon Booth, az ausztrál egyetem kutatója.

Többet innának

A felmérésben 1334 ausztrál felnőttet kérdeztek meg, akiknek közel a fele mondta azt, hogy alkoholfogyasztás után önvezető járművet venne igénybe, és több mint harmaduk ismerte el, hogy valószínűleg több alkoholt fogyasztana, ha tudná, hogy igénybe tud venni ilyen közlekedési eszközt.

Simone Pettigrew professzor, a tanulmány társszerzője arra hívta fel a figyelmet, hogy az önvezető járművek elterjedésével a lakhelyen kívüli alkoholfogyasztás és a túlzott mennyiségű ívás gyakorisága is megnőhet. A döntéshozóknak, akiknek a feladatuk az alkohol okozta károk csökkentése, nehéz dolguk lesz. Szerinte ugyanis úgy kell ösztönözni az önvezető járművek használatát ivás után, hogy magát az alkoholfogyasztást ne bátorítsák. Az önvezető járművek tömeges megjelenésekor természetesen további kutatásokra lesz szükség, hogy megtudják, hogyan változnak az emberek alkoholfogyasztási szokásai.

Akik alig várják

Az ausztrál kutatással összhangban van a Morgan Stanley amerikai bank még két évvel ezelőtt publikált felmérésével, amely szerint a szeszes italokat gyártó cégek nagy reményeket fűznek az önvezető autók elterjedéséhez.

Utóbbi előrejelzés szerint az önvezető autók elterjedése az alkoholis italok globális piacán 250 milliárd dolláros növekedést - 75 billió forintos - eredményezhet. A bank felméréséből kiderült az is, hogy a globális szeszesital-fopgyasztás akkor éves szinten 1,5 billió dollárt - azaz közel 500 billió forintot - tett ki.

Balesetek vs alkohol a magyar utakon

Az ittas vezetés közlekedésbiztonsági szempontból világszerte, így Magyarországon is problémát jelent, igaz, a rendőrségi statisztikák szerint javuló tendencia figyelhető meg.

Az utóbbi években - 2010 óta - évente 15-17 ezer olyan baleset történt, amelyben személyi sérülés vagy haláleset történt. A legjobb év ebből a szempontból a 2012-es volt, akkor 15 174 személysérüléses baleset szerepel a rendőrségi statisztikában, a 2018-ban volt a legrosszabb a helyzet, ebben az évben ugyanis 16 951 ilyen baleset történt. A múlt évben valamivel kevesebb, 16 572 baleset került a nyilvántartásba. A baleseti statisztikánál azonban figyelembe kell venni, hogy az autópark is bővült az elmúlt években: 2012-ben például kevesebb mint 3 millió személyautó volt Magyarországon, 2019-ben pedig már 800 ezer kocsival nagyobb volt a flotta, összesen több mint 3,8 millió autóból állt.

Az ittasan okozott baleseteket nézve javulás látható az elmúlt évtizedben. 2010-től 2014-ig a személysérüléses balesetek több mint 10 százalékát okozták ittasan, 2015-ben került 10 százalék alá az arány, azóta nagyon lassan, de csökken, 2018-ban 8,5 százalékos, tavaly pedig 8,3 százalékos volt az arányuk.