Hiába hallani egyre többször, mekkora jelentősége van az ázsiai piacoknak a luxusmárkáknál, valójában továbbra is az Egyesült Államok marad a legfontosabb piac - derül ki a Departures magazin és a Ledbury Research közös felméréséből. Előrejelzésüket ezúttal nem a statisztikákra, hanem a luxusiparban érdekelt vállalatvezetőkre építették, akik szinte egyöntetűen az Egyesült Államokat jelölték meg növekedésük első számú forrásaként.

A felmérés szerint a CEO-k 89 százaléka vallotta azt, hogy az észak-amerikai piacon várható a legnagyobb gyarapodás az elkövetkező öt évben. Amerikát Kelet-Ázsia, Nyugat-, majd Kelet-Európa, illetve Közép-, és Dél-Amerika követi a rangsorban. A luxusmárkák vezetői közül 58 százalék van teljes mértékben meggyőződve az amerikai felemelkedésről, a leginkább bizonytalannak pedig a Közel-Kelet és Afrika tűnik. Az eddig az ázsiaiakon - különösképpen a kínaiakon - lévő hangsúly ezért lassan, de biztosan visszahelyeződik az Egyesült Államokra, illetve Kanadára.

Mindet persze nem azt jelenti, hogy a luxusmárkák kivonulnának Ázsiából és kivételek is akadnak. Ezek egyike a Coach, akik miközben gyengélkedő eladásokat produkáltak a harmadik negyedévben az Egyesült Államokban, addig ugyanakkor kétszámjegyű növekedést könyvelhettek el Kínában. Ennél sokkal súlyosabb ellenérv a kínai expanzió mellett, hogy a helyi gazdagok nem feltétlenül otthon vásárolnak. Ennek egyik oka a luxustermékeket sújtó különadó, amit már tavasszal megérzett a kínai luxusóra-piac. Utóbbi forgalma tavaly 26 százalékkal csökkent, a látszattal ellentétben viszont végül nem vándorolt kevesebb pénz a márkákhoz. A legfrissebb felmérések szerint a gazdag kínaiak mintegy fele ugyanis nem Kínában vásárol be luxuscikkekből, mostanra pedig megközelítőleg minden negyedik vevő kínai - és csak minden ötödik amerikai - turista a világ luxusüzleteiben. A luxuscikkek adóztatása sem éppen a legkedvezőbb Kínában: a legkisebb kulcs 20 százalék, ami a tárgy értékének függvényében akár 70%-ig is felmehet. A hazai értékesítést amúgy az ajándékba szánt órák húzzák felfelé, a neves svájci márkák vezetői pedig egyetértenek abban, hogy az igazi hosszabb távú növekedési lehetőség a középosztályban van.

A 260 milliárd dolláros luxusipar a várakozások szerint 9 százalékkal nő az elkövetkező 12 hónapban az Egyesült Államokban.