Soha nem látott hőfokra emelkedett a svédek lángoló rajongása az 1950-es, 60-as és 70-es években gyártott, hagyományos amerikai autók iránt, miután a dollár gyengülése és korona erősödése ismét olcsóvá tette ezek behozatalát. Az öreg Chevy-k, Fordok és más típusok tulajdonosai büszkén feszítenek fürdőszoba méretű autóik volánja mögött, amelyeket élvezet vezetni a jól karbantartott svéd utakon.

A pénzügyi válság alatt az óvatos svédek nem nyitották ki pénztárcáikat, ám a gazdaság erősödésével hamar optimistává váltak, ami meglátszik az autópiacon. Egyrészt minden ötödik eladott autó hazai gyártású Volvo, ami azért ott sem tartozik az olcsó vételek közé, másrészt egyesek szemérmetlenül nagy összeget hajlandók áldozni azért, hogy egy amerikai álomautó tulajdonosai legyenek.

Brutális tömeg a veteránautó-találkozón

A Stockholmtól 100 kilométerre lévő Vasteras városában minden év júliusában megtartják a veterán autók találkozóját. Idén 20 ezer látogatót fogadtak szemben a 2010-es 17 ezerrel és a pénzügyi válság előtti utolsó boldog békeévben, 2007-ben regisztrált 13 ezerrel. A nagyobb érdeklődés részben annak köszönhető, hogy a gyűjtők nem elégszenek meg egy amerikai csodaautóval, hanem többet akarnak, részben pedig annak, hogy az alkatrészek is olcsóbbá váltak, így az is felkereste a találkozót, akinek a garázsában már pihen egy öreg jószág, amely az elmúlt években valamilyen hiba miatt mozgásképtelenné vált.

Egy dollárért kevesebb mint hét koronát kell fizetni manapság, ami 16 százalékos erősödésnek felel meg 2010 júniusa óta. Mindez óriási különbséget jelent az importban. Egy Ford Mustangokra és Cadillacekre specializálódott kereskedő például arról számolt be a Wall Street Journalnak, hogy mindössze 169 ezer koronáért szállított át San Franciscóból Svédországba egy 1976-os nyitható tetejű Cadillac Eldoradót, amelynek órája 42 ezer kilométer megtételét jelezte. Ezért az autóért egy éve még 200 ezret kellett adnia.

Ez egy örök szerelem

A svédek vonzódása az amerikai autók iránt az ötvenes évekre nyúlik vissza, amikor az ország üzletemberei csak ilyen autókba voltak hajlandók beülni. A rock 'n' roll mánia csak fokozta a keresletet a tengerentúli járgányok iránt, természetesen főként a fiatalok körében, akik használt autókat hozattak be az USA-ból. Akkoriban még az amerikai autók számítottak a kiváló minőség szinonimájának szemben európai versenytársaikkal.

Az érdeklődést fokozta, amikor 1967-ben Svédországban átálltak a közlekedésben a jobbra hajts rendszerre, s így egszerűbb lett vezetni bal kormányos autókat. Az 1970-es évek elejének olajválsága sajátos módon nem rontotta a benzinfaló járgányok népszerűségét, ugyanis az USA-ban sokan megváltak izomautóiktól, ami lenyomta az árukat. A svédek így olcsón jutottak hozzá a legdurvább Dodge Challengerekhez és Ford Mustangokhoz.

Nagyapjaik és apjaik mániáját a mai fiatalok is megörökölték. Kim Rydberg, egy 1969-es Dodge Dart 33 éves boldog tulajdonosa szerint a klasszikus amerikai autók "jól néznek ki és kiváló motorjaik vannak". Neki júliusban van karácsony, amikor az amerikai autók találkozóján a hozzá hasonló mániákusokkal beszélgethet közös szerelmükről.