Nem jutott volna el a játékboltokba az amerikai karácsonyi szezon egyik legnépszerűbb játéka, a 450 dollárba kerülő elektromos gokart, ha a gyártó Razor USA LLC egyik alkalmazottja nem szeretett volna bele a járgányba - derül ki a Wall Street Journal sztorijából. A nevét viselő rollereiről is ismert céget még 2004-ben kereste fel az egyik beszállítója egy előre-hátra mozgó, pörgő-forgó játékgokart tervével.

Carlton Calvin, a Razor alapítója úgy gondolta, hogy túl kockázatos lenne piacra vinni a terméket. A prototípus kifejlesztése sokba kerülne és csak tévéreklámokkal lehetne hatásosan a szülők figyelmébe ajánlani az e-gokartot, ami túl drága lenne a vállalatnak. A Razor tízmillió dolláros éves bevételével nem engedhette meg magának az aranyárban értékesített televíziós hirdetéseket. Nem vagyunk a Nintendo - mondta a cégvezető.

Miután biztosra vette, hogy a Crazy Cart névre keresztelt játék eladhatatlan, egy dollárért eladta a játékkal kapcsolatos szellemi jogokat Ali Kermaninak, a vállalat egyik alkalmazottjának. Az akkor 28 éves férfi kilépett a Razortól, és beiratkozott az egyik kaliforniai menedzserképző iskolába. Tanulás közben folytatta a prototípus javítgatását azzal a céllal, hogy egyszer majd csak el tudja adni a flúgos gokartot.

Vissza a feladóhoz

Miután kidolgozott egy olcsóbban gyártható, javított változatot, amelyre szabadalmi védettséget szerzett, Kermani elkezdett gyártót keresni. Több céget felkeresett, de végül a Razornál kötött ki, mivel volt munkahelyét ismerte és úgy vélte, hogy Calvin jó mentora volt. Beadta ötletét a céghez, ám két évig semmi sem történt.

Kermani - akinek a szabadalom alapján royaltyt ígértek az értékesítés után - végül elunta a várakozást. Úgy döntött, trükkhöz folyamodik. Egy New York-i kiállításon 2011-ben megállított egy érdeklődőt az USA legnagyobb játékáruházlánca, a Toys "R" Us standja előtt. Megmutatott neki egy videót, amelyen játszik az elektromos gokarttal, és megkérte az illetőt, hogy kérdezze már meg a Razor vezetőit, van-e olyan termék a kínálatukban, amilyet a videón látott.

Arcátlanság

Az arcátlan húzás bejött. Néhány hónappal később a Razor és a Toy "R" Us exkluzív megállapodást kötött a játék értékesítésére. Mivel Calvin úgy gondolta, hogy kicsi a piac, ezért csak 30 ezer darabot gyártottak az elektromos gokartból. A terméket az idei karácsony előtt dobták piacra. A mozgékony, 25 kilós Crazy Cart azonban nagy siker lett: mostanra majdnem minden darabja elkelt. Az eladásokat segítette egy videó, amit Kermani készíttetett 1500 dollárért és felrakott a YouTube-ra. A klipet 1,5 millióan nézték meg július óta.

Calvin kénytelen volt belátni, milyen nagy szerepe van az online videomegosztásnak és a közösségi médiának a modern marketingben. A klippel ugyanolyan népszerűsítő hatást értek el, mintha dollármilliókért vásároltak volna tévéreklámidőt. A Razor alapítója egy vezetői tanulságot is levont az esetből. Ma már úgy látja, jobban kell bíznia vállalatának azokban az alkalmazottaiban, akik képesek szenvedélyesen felkarolni valamilyen ügyet.