Komoly ijedelmet okozott Németországban az Audi-sztrájk

Riadalmat okozott Németországban az Audi győri gyárában tartott sikeres sztrájk, ugyanis rávilágított arra, milyen kiszolgáltatott Európa legnagyobb gazdasága kelet-közép-európai leágazásainak. Az autóipari szakemberek idegesek.
Komócsin Sándor, 2019. február 1. péntek, 11:16
Fotó: AFP

A magyarok 18 százalékos béremelése riadalmat okozott a német autóiparban - ezzel a címmel tudósít az Audi győri gyárában lezajlott sztrájkról a Financial Times (FT). A sikeres egyhetes munkabeszüntetés az üzleti lap szerint kiemeli a közép-európai gazdasági modell két fontos jelenségét. Az egyik a növekvő munkaerőhiány, a másik az erős kölcsönös függőség a német és a régiós autóipar között egy olyan időszakban, amikor az előbbi a dízelbotrány miatt amúgy is erős nyomás alatt van.

Az FT ismerteti a Magyarországot is napokig izgalomban tartó sztrájk hátterét. A német autóipari konszern 13 ezer embert foglalkoztat a győri üzemben, akik egyhetes akciójuk eredményeként az egyik legmagasabb béremelést érték el a magyar szakszervezeti mozgalom történetében. Az üzem Európa legnagyobb motorgyártója, a leállás tovagyűrűzött az Audi teljes európai tevékenységére: az itt készülő motorok hiányában az Ingolstatban lévő gyárban is napokra leállt a termelés. A Volkswagen-csoporthoz tartozó Audi vezetősége egyelőre annyit közölt mindezzel kapcsolatban, hogy számolják a magyarországi sztrájk okozta költségeket.

Függőségek

A magyar gazdaság erősen függ a külföldi autógyártók itteni üzemeitől - tudhatják meg a brit üzleti lap olvasói. Az ezekre épülő autóipar hozta 2017-ben az ipari termelés 30 százalékát. Egyedül az Audi gyára a magyar export kilenc százalékát produkálja és 1,4 százalékkal járul hozzá a GDP-hez. Bár a nemet és a kelet-közép-európai gazdaságok kölcsönös függését természetesnek veszik a német politikusok és vállalati döntéshozók, a magyarországi sztrájk aggodalmat keltett Berlinben - mondja Milan Nic, a német külkapcsolatok intézetének munkatársa.

Az a tény, hogy a szakszervezet tagjai hatékonyan érvényesítették az akaratukat, magyarán majdnem mindent megkaptak, amit akartak, világosan mutatja, milyen kiszolgáltatottak a német autógyártók kelet-európai beszállítói láncaiknak. És ez igen rosszul jön a német vállalatoknak, amelyeknek óriási kihívást jelent, hogy meg kellene szabadulniuk a dízeltechnológiától - amelynek fejlesztésébe korábban euró tízmilliárdokat öltek -, miután környezetvédelmi okokból Európában egyre több helyen hoznak intézkedéseket a dízelmotoros autók visszaszorítására.

Régi szép idők

A Németország közelében lévő olcsó, képzett munkaerő vonzóvá tette Kelet-Közép-Európát a rendszerváltást követő évtizedekben, de az ebben rejlő lehetőségek elérték a határaikat. Magyarországon munkaerőhiány alakult ki, főként a magasabb béreket ígérő országokba tartó kivándorlás miatt. A sztrájk megmutatta, hogy a bérek emelkedő pályára álltak. Megfigyelők felhívják a figyelmet arra, hogy az audis munkabeszüntetés egy olyan országban járt sikerrel, amelyben a szakszervezetek marginális szerepet játszanak a gazdaságban. A demonstrációs hatás miatt azonban más ágazatokban is felbátorodhatnak a munkavállalók. Az FT emlékeztet rá, hogy a közszféra szakszervezetei általános sztrájkot hirdettek március 14-ére.

Az FT végül kiemeli azt is, hogy az Audi szakszervezeteinek legfőbb érve nem az volt, hogy a cég kelet-európai munkatársai sokkal kevesebbet keresnek német kollégáiknál, hanem az, hogy a bérük durván elmarad a VW lengyelországi, csehországi és szlovákiai üzemeiben megszerezhető fizetésektől. Ebben a sorrendben: 39, 25 és 28 százalékkal. A régióban gyorsan nőnek a bérek: a magyar építő- és feldolgozóiparban például kilenc százalékkal voltak magasabbak 2018 harmadik negyedévében 2017 azonos időszakához képest. Eközben Csehországban és Szlovákiában hét-hét százalékkal nőttek ugyanebben az összehasonlításban.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

zana, 2019.02.01 21:47

Szerintem inkább meglepődtek, de nem is baj. Nagyon jól tudhatták a szaktársak mit kell tenni, az internacionalista világnézet nem halt ki!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

acdc, 2019.02.01 20:15

@palm: A munkahelyemen kb 4 éve 600 millió forint értékű raktárkészletünk volt.
Liebherrnek,Caterpillarnak gyártunk részegységeket(alváz,gém,csatlakozók) 1. osztályú beszállítók voltunk. Majd jött a Bosch-tól egy f@sz logisztikus aki szerint ez így nem jó, meg hát ez a sok pénz áll itt a raktárban. Természetesen a tulajnak addig rágta a fülét míg ezt megszüntették. Azóta folyamatosan megy az anyázás, amiért nem tudunk időben szállítani. A lóvé természetesen el lett baszva hülyeségekre,(céges autók,jutalmak a nyaloncoknak, ájfón minden ostobának)
Fillérbaszás a köbön ami az autóiparban megy, cserébe rohadt sok szopik a termelés,+ kapkodni kell, hogy meglegyen idejében a kiszállítás. No meg ott a négykezes fuvar ami sokba kerül.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

kakambuki, 2019.02.01 16:44

Nocsak! Pánikolnak a szemetek? Mert ha nem azok akkor ugyan miért adtak jóval kevesebb bért a magyar melósoknak ugyanazon munkáért mint másoknak?? Nos? Ha megérte nekik ezt tenni, akkor csak pánikoljanak nyugodtan! Ezentúl már nem(nagyon) tehetik meg
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Józsi1111, 2019.02.01 15:13

Komoly ijedelmet okozott!
Hála Istennek.
De mitől is ijedtek meg, mi okozza a kiszámíthatatlanságot?

A német munkavállalókat eddig sem hagyhatták figyelmen kívül.
A német szakszervezettekkel mindenképpen kölcsönös megegyezés szerint kell működniük.
Azonban eddig úgy tudták, hogy a magyar munkavállalók figyelmen kívül hagyhatók, ővelük azt tesznek amit akarnak.
De most kiderült, hogy ez nem igaz.
Most megijedtek.
Remélem tanulnak belőle a német nagyvállalatok.
És remélem a magyar szakszervezetek mindegyike is tanul belőle.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Józsi1111, 2019.02.01 15:02

@Darabont1453:
Nem értem, hogy mi bajod az FT-vel és ezzel a cikkel.
Nekem minden információ pártatlan volt.
Ráadásul még egyezik is a te álláspontoddal.
Meg persze az enyémmel is.
A német pánikot! meg a németeken kellene számon kérned.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html