Jön a következő nagy pofon a dízelautósoknak

A dízelmotoros autók üzemanyaga, a gázolaj évtizedeken keresztül az európai kormányok kedvence volt, ami abban öltött testet, hogy alacsonyabb adókkal növelték az árát, mint benzinét. Úgy tűnik, eljött az ideje, hogy ez megváltozzon.
Komócsin Sándor, 2019. február 7. csütörtök, 19:03
Fotó: Pixabay

Íme egy újabb ok arra, hogy ne dízelmotoros autót vásároljunk: változik üzemanyagának adózása - vezeti fel a benzin és a gázolaj árában foglalt adótartalom eltéréséről szóló cikkét a Bloomberg. Az európai uniós kormányok évtizedeken keresztül alacsonyabban tartották a gázolaj fogyasztására kivetett adókat, mint a benzint terhelő közterheket, ám a különbség gyorsan csökken. A változás világos jele annak a mély változásnak, amely az egész kontinensen végbe megy az üzemanyagok felhasználásában.

Arra számítunk, hogy a gázolajra kivetett adók egész Európában tovább fognak növekedni - foglalja össze a lényeget Mark Williams, a londoni Wood Mackenzie energiaipari tanácsadó cég elemzője. Minél nagyobb piacokat veszünk szemügyre annál gyorsabb adóemelkedést tapasztalhatunk. A dízelüzemanyag adóelőnye a benzinnel szemben harmadával, 12,5 centre csökkent az EU átlagában 2015 óta - támasztja alá ezeket a megállapításokat a Bloomberg adatgyűjtése.

Alig olcsóbb

Ami az üzemanyagtöltő állomásokat illeti, a benzinért fizetendő prémium átlagosan mindössze három eurócentre (9 forint 60 fillér) süllyedt, ami a pénzügyi válságtól szaggatott 2008-as év óta a legalacsonyabb - derült ki más forrásokból. Az elmúlt egy évben Belgiumban, Franciaországban, Lengyelországban, Litvániában és Portugáliában emelték jobban a gázolaj adóját, mint a benzinét. Uniós adatok szerint Nagy-Britanniában lényegében ugyanakkora adóteherrel kell számolni a két üzemanyagfajta esetén.

Az adóarányok változása több évtizedes hagyománynak vet véget - derül ki a kontinens olajfinomítóit összefogó Fuels Europe összesítéséből. Az európai országok az 1970-es évek óta előnyben részesítették a gázolajat a benzinnel szemben. A kormányok részben ezzel igyekeztek segíteni a hazai autógyártókat, amelyek termékei főként benzinmeghajtású import autókkal versenyeztek a vásárolók kegyeikért. Emellett támogatták a szállítási és a tömegközlekedési, amelyek járműveinek túlnyomó többségét dízelmotorok hajtják. Végül a dízelmeghajtás mellett szólt, hogy hatékonyabban használja fel az üzemanyagot, mint a benzines.

Fordulat

Ez a szemlélet omlott össze részben környezetvédelmi okok miatt, mivel a gázolaj elégetése bizonyos káros anyagokból többet bocsát a levegőbe, mint a benziné. Egyes német városok ennek egészségkárosító hatása miatt tiltották ki belső részeikből a régebbi dízelautókat. A legnagyobb csapást azonban a 2015-ös dízelgate mérte erre a motorfajtára, amely azért robbant ki, mert kiderült, hogy a Volkswagen sok éven át olyan szoftvert telepített dízelmotorjaiba, amelyek manipulálták a kibocsátási teszteket. A Fuels Europe szakértői egyébként alaptalannak tartják a dízelekkel kapcsolatos hisztériát.

Mindez azonban nem dönti el a harcot a benzines és a dízelmotorok között, ugyanis az üzemanyag árára az adótartalomnál is nagyobb hatással lehet a benzin és a gázolaj világpiaci kínálata. Például tavaly azért emelkedett kevésbé az utóbbi ára, mint az előbbié, mert benzinből túlkínálat alakult ki a piacon.

Az autósok egy részének menekülési lehetőséget biztosít az is, hogy nem a saját hazájukban tankolnak. Franciaországban például azért csökkentek az üzemanyag-eladások 2018-ban, mert a hazai adók emelése miatt sokan a szomszédos országokba jártak teletölteni az autóik tankját. Összességében a kijelenthető, hogy az adóváltozások nem feltétlenül válnak láthatóvá a benzinkutakon feltüntetett árakban.

Gyorsan szorulnak vissza a dízelek
Az elmúlt évben az Európában újonnan eladott autók között 56,7 százalék volt a benzines és 35,9 százalék a dízeles autók részaránya - idézte az MTI az európai autógyártók szövetsége, az ACEA adatait. Ez hatalmas változás 2017-hez képest, amikor a benzines autók aránya még csak 50,3 százalék volt, míg a dízeleseké elérte a 44,0 százalékot.

A teljesen elektromos autók részaránya 1,5 százalékról 2,0 százalékra nőtt 2018-ban az előző évivel összehasonítva, a hibrid-elektromosoké 2,8 százalékról 3,8 százalékra emelkedett, az egyéb alternatív hajtású autóké 1,4 százalékról 1,5 százalékra araszolt fel.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Warlock, 2019.02.08 19:49

@rotaryfun: "@Suzywong: Akinek nincs pénze tiszta bűzmentes autóra az üljön vonatra."

Úgy úgy úgy úgy.... Úgy ahogy tetszik mondani...

Az a baj, hogy nem értik mit mondasz, antitroll, meg a többi sem. Annyiban igazuk van, hogy a modern dízelekkel semmi baj nincs azon kívül hogy az olajmaffia szeretné ha eltűnnének, hogy több üzemanyagot el lehessen adni.... mert ne legyünk hülyék, az egész dízelbotrányosdi mögött az olajmaffia áll.

Euro5 alatti, részevskeszűrővel nem rendelkező dízelt a roncstelepre, rendeletileg kéne betiltani. Amelyik legalább Euro 5, de elhanyagolt, Részecskeszűrő nem működik, vagy kiszerelték, úgy vágni meg közúti ellenőrzésen milliókra mint a lovat!!! A sok hülye dzsentri tanulja meg, hogy az autózzon, akinek van pénze korszerű járműre... A többi menjen BKV/MÁV/Volánnal oszt jónapot.

@acdc: "Dízelnek a traktorban, meg a kamionban a helye.Hülyemagyarnak persze a levedlett,bontóból kimentett TDI Passat + a háromhúszdé a nirvána."

Utóbbi igaz, előbbi nem egészen. Részecskeszűrővel szerelt dízelek rendben vannak, az új adblue-sok szintén.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rotaryfun, 2019.02.08 19:16

@antitroll: Hát szerintem ez a vita már régen eldőlt hogy melyik jelent alattomosabb veszélyt. De ha sétálok az Andrássy úton még sosem lett kék a zsebkendőm ha kifújtam az orrom. Az csak fekete lett.
Aztán ha ezt az egészet még a műszaki állapottal is kompenzáljuk akkor messze a dízelek a kártékonyabbak. Egy új modern dízel csak annyival jobb hogy kevésbé látványosan okádja a kormot.
Azt azért ne mondja senki hogy amikor egy modern dízel automatikusan tisztítja a PDF szűrőt mialatt kb 2x annyit fogyaszt akkor hegyi levegő jön a kipufogóján.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

rotaryfun, 2019.02.08 19:00

A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

acdc, 2019.02.08 14:32

Dízelnek a traktorban, meg a kamionban a helye.Hülyemagyarnak persze a levedlett,bontóból kimentett TDI Passat + a háromhúszdé a nirvána.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2019.02.08 14:29

@rotaryfun:
Bocsánat, de ez egy értelmetlen "vélemény".
Egy jól karbantartott diesel nem büdös. Ahogy egy jól karbantartott benzines sem.
Mert én azért megkérdezem, hogy az 1000-2000 km-en 1 liter olajat zabáló bármilyen benzines mögött jönni kimondott hegyi levegő?
Nem lehet általánosítani. A dieselnél látod a füstöt, amikor látványosan kormot köp. Utána a turbó megfelelő töltése mellett a kormolás már elhanyagolható. A benzinesnél meg alattomos kék füstöcske.
A prekoncepció onnan származik, hogy használt külföldi autóként 90%-ban leharcolt dieselek jöttek be, és ezek nagy részét aztán még mindenféle utólagos kókányolással, boxokkal "megtuningolták", mart a turbódiesel ezért jó, van benne tartalék.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html