Mi történt a magyar és az uniós autópiacon?

Csökkenő eladásokkal nyitotta az évet az uniós autópiac, míg Magyarországon növekedés volt. Körkép az uniós és a magyar piacról márkákkal, eredményekkel és piaci részesedésekkel.
Csernátony Csaba, 2019. február 24. vasárnap, 17:15
Fotó: MTI Fotó

Januárban mintegy 1,2 millió új személyautó került forgalomba, ez 4,6 százalékos csökkenésnek felel meg éves szinten - derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) legfrissebb összesítéséből.

Az uniós piacon legnagyobb részesedéssel rendelkező márkák gyengén szerepeltek, viszont több, kisebb piaci szereplő - köztük a Volvo és a Dacia - jelentős növekedést ért el. Miközben az EU-s piac szűkebb lett, a magyar piacon folytatódott a növekedés, sok szintén viszonylag alacsony piaci részesedéssel rendelkező márka - köztük a Jeep, a Hyundai, a Kia és a Seat - jelentős bővülést produkáltak 2019 első hónapjában.

Piacvezetők vesztesége

Az eladott autók száma alapján az uniós autópiac mintegy kétharmadát - 61 százalékát - uraló tíz márka  egyaránt csökkenő eladással zárta a januárt.

Mekkora mínusszal zárták a januárt a piacvezető márkák?
MárkaEladott új autó (darab)Változás (év/év, %)Piaci rész (%)
VW137 412-3,811,5
Peugeot80 602-2,16,7
Ford77 222-6,56,5
Renault71 215-7,86,0
Opel / Vauxhall69 079-5,85,8
Mercedes63 943-2,25,3
Toyota59 780-5,95,0
Skoda58 633-5,14,9
BMW56 478-4,24,7
Audi52 546-17,34,4
Forrás: ACEA, Buksza-kalkuláció

A piacvezető Volkswagen 137 ezer autót adott el, ez 4 százalékkal marad el a tavaly januári eredménytől. A második Peugeot 2 százalékos csökkenéssel több mint 80 ezer új autót adott el. A harmadik a Ford: a 77 ezer darabos eladás 6,5 százalékos csökkenést jelent.

Akik pluszban vannak

Az uniós volumenmárkák közül az eladási rangsorban tizenegyedik helyen lévő Citroën az első, amely többlettel zárta a januárt. Az Peugeot, az Opelt, a Vauxhallt is magában foglaló francia PSA-csoporthoz tartozó Citroën több mint 51 ezer darabos eladása 3,3 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.

Mennyivel növelték eladásaikat az autómárkák?
MárkaEladott új autó (darab)Változás (év/év,%)Piaci rész (%)
Lancia / Chrysler661254,90,6
Volvo25 85121,62,2
DS3 28113,70,3
Dacia43 78412,43,7
Seat35 9717,63,0
Smart7 2097,20,6
Mini14 4643,81,2
Citroën51 2373,34,3
Mitsubishi10 5102,70,9
Kia37 5172,43,1
Lexus3 8041,60,3
Lada3750,80,03
Jaguar4 9800,40,4
Forrás: ACEA, Buksza-kalkuláció

Vannak azonban ennél jóval komolyabb bővülést elkönyvelő márkák. A Lancia / Chrysler páros 55 százalékkal, a Volvo 22 százalékkal, a Citroën prémium márkája, a DS 14  százalékkal több autót adott el. A Dacia 13 százalékos növekedést ért el. Egy számjegyű pluszt produkált a Seat, a Smart, a Mini. Igaz, a bővülést elérő márkák piaci részesedése alacsonyabb, összesített részesedésük alig haladja meg a 20 százalékot.

Magyarország szemben a trenddel

Miközben az uniós piac összement, a magyar újautó-piacon folytatódott a növekedés januárban. A Datahouse adatai szerint közel 10 ezer új személyautó talált gazdára, 9 százalékkal több mint egy évvel korábban.

Mi történt a magyar autópiacon?
MárkaEladott új autó (darab)Változás (év/év, %)A magyar piaci rész (%)
Suzuki15882416,35
Skoda881-49,07
Ford856-18,81
VW76717,90
Opel687-77,07
Toyota528-365,44
Dacia515375,30
Kia461284,75
Hyundai381393,92
Fiat350693,60
Renault308263,17
Nissan292-13,01
Mercedes288-112,96
BMW236472,43
Mazda229192,36
Audi21122,17
Jeep1784241,83
Volvo16771,72
Peugeot16461,69
Honda15631,61
Seat119861,23
Citroën89650,92
Lexus62290,64
Mitsubishi3690,37
Lada32-530,33
Forrás: Datahouse, Buksza-kalkuláció

Sok márka ért el a 9,2 százalékos átlagos piaci növekedést meghaladó - 19-423 százalékos - eredményt.

Átlagnál nagyobb növekedést elérő márkák a magyar piacon
MárkaEladott új autó (darab)Változás (év/év, %)A magyar piaci rész (%)
Jeep178423,51,8
DS5400,00,1
Ssangyong28366,70,3
Smart3200,00,0
Seat11985,91,2
Fiat35069,13,6
Citroën8964,80,9
Mini2364,30,2
Alfa Romeo2353,30,2
BMW23646,62,4
Hyundai38139,13,9
Dacia51536,65,3
Lexus6229,20,6
Kia46128,14,7
Renault30825,73,2
Suzuki158824,016,3
Mazda22919,32,4
Forrás: Datahouse, Buksza-kalkuláció

Megjegyzés: Az uniós autópiaci adatok forrása az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA), a magyar piaci adatoké pedig a Datahouse. A fenti táblázatokban nem szerepelnek az egyéb kategóriába számolt luxusmárkák.

HOZZÁSZÓLÁSOK