Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Januárban mintegy 1,2 millió új személyautó került forgalomba, ez 4,6 százalékos csökkenésnek felel meg éves szinten - derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) legfrissebb összesítéséből.

Az uniós piacon legnagyobb részesedéssel rendelkező márkák gyengén szerepeltek, viszont több, kisebb piaci szereplő - köztük a Volvo és a Dacia - jelentős növekedést ért el. Miközben az EU-s piac szűkebb lett, a magyar piacon folytatódott a növekedés, sok szintén viszonylag alacsony piaci részesedéssel rendelkező márka - köztük a Jeep, a Hyundai, a Kia és a Seat - jelentős bővülést produkáltak 2019 első hónapjában.

Piacvezetők vesztesége

Az eladott autók száma alapján az uniós autópiac mintegy kétharmadát - 61 százalékát - uraló tíz márka  egyaránt csökkenő eladással zárta a januárt.

Mekkora mínusszal zárták a januárt a piacvezető márkák?
MárkaEladott új autó (darab)Változás (év/év, %)Piaci rész (%)
VW137 412-3,811,5
Peugeot80 602-2,16,7
Ford77 222-6,56,5
Renault71 215-7,86,0
Opel / Vauxhall69 079-5,85,8
Mercedes63 943-2,25,3
Toyota59 780-5,95,0
Skoda58 633-5,14,9
BMW56 478-4,24,7
Audi52 546-17,34,4
Forrás: ACEA, Buksza-kalkuláció

A piacvezető Volkswagen 137 ezer autót adott el, ez 4 százalékkal marad el a tavaly januári eredménytől. A második Peugeot 2 százalékos csökkenéssel több mint 80 ezer új autót adott el. A harmadik a Ford: a 77 ezer darabos eladás 6,5 százalékos csökkenést jelent.

Akik pluszban vannak

Az uniós volumenmárkák közül az eladási rangsorban tizenegyedik helyen lévő Citroën az első, amely többlettel zárta a januárt. Az Peugeot, az Opelt, a Vauxhallt is magában foglaló francia PSA-csoporthoz tartozó Citroën több mint 51 ezer darabos eladása 3,3 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.

Mennyivel növelték eladásaikat az autómárkák?
MárkaEladott új autó (darab)Változás (év/év,%)Piaci rész (%)
Lancia / Chrysler661254,90,6
Volvo25 85121,62,2
DS3 28113,70,3
Dacia43 78412,43,7
Seat35 9717,63,0
Smart7 2097,20,6
Mini14 4643,81,2
Citroën51 2373,34,3
Mitsubishi10 5102,70,9
Kia37 5172,43,1
Lexus3 8041,60,3
Lada3750,80,03
Jaguar4 9800,40,4
Forrás: ACEA, Buksza-kalkuláció

Vannak azonban ennél jóval komolyabb bővülést elkönyvelő márkák. A Lancia / Chrysler páros 55 százalékkal, a Volvo 22 százalékkal, a Citroën prémium márkája, a DS 14  százalékkal több autót adott el. A Dacia 13 százalékos növekedést ért el. Egy számjegyű pluszt produkált a Seat, a Smart, a Mini. Igaz, a bővülést elérő márkák piaci részesedése alacsonyabb, összesített részesedésük alig haladja meg a 20 százalékot.

Magyarország szemben a trenddel

Miközben az uniós piac összement, a magyar újautó-piacon folytatódott a növekedés januárban. A Datahouse adatai szerint közel 10 ezer új személyautó talált gazdára, 9 százalékkal több mint egy évvel korábban.

Mi történt a magyar autópiacon?
MárkaEladott új autó (darab)Változás (év/év, %)A magyar piaci rész (%)
Suzuki15882416,35
Skoda881-49,07
Ford856-18,81
VW76717,90
Opel687-77,07
Toyota528-365,44
Dacia515375,30
Kia461284,75
Hyundai381393,92
Fiat350693,60
Renault308263,17
Nissan292-13,01
Mercedes288-112,96
BMW236472,43
Mazda229192,36
Audi21122,17
Jeep1784241,83
Volvo16771,72
Peugeot16461,69
Honda15631,61
Seat119861,23
Citroën89650,92
Lexus62290,64
Mitsubishi3690,37
Lada32-530,33
Forrás: Datahouse, Buksza-kalkuláció

Sok márka ért el a 9,2 százalékos átlagos piaci növekedést meghaladó - 19-423 százalékos - eredményt.

Átlagnál nagyobb növekedést elérő márkák a magyar piacon
MárkaEladott új autó (darab)Változás (év/év, %)A magyar piaci rész (%)
Jeep178423,51,8
DS5400,00,1
Ssangyong28366,70,3
Smart3200,00,0
Seat11985,91,2
Fiat35069,13,6
Citroën8964,80,9
Mini2364,30,2
Alfa Romeo2353,30,2
BMW23646,62,4
Hyundai38139,13,9
Dacia51536,65,3
Lexus6229,20,6
Kia46128,14,7
Renault30825,73,2
Suzuki158824,016,3
Mazda22919,32,4
Forrás: Datahouse, Buksza-kalkuláció

Megjegyzés: Az uniós autópiaci adatok forrása az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA), a magyar piaci adatoké pedig a Datahouse. A fenti táblázatokban nem szerepelnek az egyéb kategóriába számolt luxusmárkák.