Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A szövetségi kormány szerdai ülésén elfogadott terv szerint az adórendszeren keresztül próbálják felgyorsítani a környezetbarát meghajtási technológia terjedését. Az új szabály a magáncélra is használt szolgálati autókra vonatkozik. A vállalati kocsiját munkán kívül is használó munkavállalóknak adózniuk kell, az adóalap az autó listaárának egy százaléka. Ezt 0,5 százalékra csökkentik, ha az autó elektromos vagy hibrid meghajtású - írta az MTI.

A kedvezmény a 2019. január 1. és 2021. december 31. között megvásárolt járművekre érvényes, és a kormány számításai szerint ugyan három év alatt 1,96 milliárd euróval (630 milliárd forint) csökkentheti majd az adóbevételt, de lendületet adhat az elektromobilitásnak.

A vállalati autók ugyanis a teljes gépkocsiállomány jelentős részét, mintegy 20 százalékát teszik ki, így évente több tízezerrel nőhet az elektromos vagy hibrid meghajtású kocsik száma, és mivel a vállalati autókat rendszerint néhány év után lecserélik, emelkedhet a környezetbarát meghajtású gyártmányok aránya a használt kocsik piacán, aminek árcsökkentő hatása lehet.

Az intézkedés bírálói kifogásolják, hogy a kedvezmény a hibridekre is vonatkozik, amelyek a hagyományos robbanómotorjuk révén nagy környezeti terhelést jelentenek. Környezetvédő szervezetek szerint ésszerűbb megoldás lenne a dízel üzemanyag árának emelése az adótartalom növelésével, mert a vállalati autók jellemzően dízelüzeműek, és a drágulás az elektromos meghajtású kocsik felé terelheti a cégeket.

Az eddigi támogatási rendszerben a teljesen elektromos autók megvásárlásához 4000 eurót, a hálózatról tölthető hibrid kocsik esetében pedig 3000 eurót igényelhetnek a vásárlók. A kedvezmény felét a szövetségi költségvetésből fedezik, másik felét az autógyártók fizetik. A Handelsblatt szerint a 2016-ban bevezetett ösztönző rendszer sikertelen, a támogatásra elkülönített 600 millió eurós költségvetési keretből csupán 78,46 millió eurót folyósítottak. A lapban ismertetett statisztika szerint 2018 elején 46,5 millió autó volt forgalomban Németországban, közülük 53 861 elektromos és 44 419 hálózatról tölthető hibrid autó.

A fotó forrása: Napi.hu/Szabó Dániel.