Az amerikaiak szorosabbra zárják a bukszát

A Bloomberg felmérése szerint az amerikai fogyasztók egyre szorosabbra zárják pénztácájukat a terrortámadás miatti lassulás, illetve pangás nyomán. Tíz megkérdezett közül kilencen vélekednek úgy, hogy kevesebbet, vagy legfeljebb a tavalyival megegyező összegeket költenek az év végi ajándékozásra.
Molnár Csaba, 2001. november 8. csütörtök, 11:45
Fotó:

Mindössze 7 százalék tervezi, hogy a megelőző évinél többet költ ajándékokra, miközben 22 százalék csökkenti ilyen célú kiadásat, 69 percent pedig nagyjából a tavalyihoz hasonló pénzeket fordít ezekre. Ebből a szempontból - a "normális" vásárlási szokásokat figyelembe véve - némiképp meglepő, hogy a nők pesszimistábbak a férfiaknál: 31 százalékuk tervezi lassítani a pénzszórást, szemben a férfiak 13 százalékával.
A felmérés szerint számos kiskereskedőnek a terrorattak utóhatásaként számolnia kell a karácsonyi vásárlási láz jelentős visszaesésével, sőt akár elmaradásával is.
Az az érzésünk, hogy az emberek nagyobb körültekintéssel költekeznek idén karácsonykor - vélekedeik Emanuel Chirico, a Phillips-Van Heusen Corp. pénzügyi tisztségviselője. Az ünnepekhez kapcsolódó költések tavaly összesen 201 milliárd dollárt tettek ki a mgelőző évi 193 milliárd után. Ez 3,5 százalékos bővülés, ami elmarad az utóbbi öt év átlagosan 4,8 százalékos növekeésétől. Az amerikai kiskereskedelmi szövetség várakozásai szerint idén 3 százalék alatt marad a növekedés.
Robert Eckert, a legnagyobb amerikai játékgyártó, a Mattel - amely többek között a Matcbox kisautókkal és a Barbie babákkal örvendezteti meg gyerekeket - vezérigazgatója egyelőre nem számít fordulatra a gazdaság lassuló irányzatában.
A Zale Corp. a múlt héten úgy nyilatkozott, hogy a eladásai év/év alapon legalább 2,3 százalékkal estek a harmadik negyedév végén. A legnagyobb észak-amerikai ékszer bolthálózat eladásai augusztus 1. és szeptember 10. között 5,1 százalékkal emelkedtek, azóta viszont 7 százalékkal estek.

HOZZÁSZÓLÁSOK