Az autósok fizethetnek a metrófelújításért

Továbbra sem tisztázott, miből finanszírozzák a budapesti M3-as metróvonal felújítását. Az egyik véglet, hogy a teljes cechet az EU állja, a másik, hogy minden kiadást hitelből kell kifizetni. A hitel visszafizetése elviheti a dugódíjat és a parkolási bevételek nagyját.
Napi.hu, 2016. július 26. kedd, 09:20
Fotó: Napi.hu

Várhatóan részben uniós támogatásból, részben hitelből fedezi Budapest az M3-as metró felújítását - írja a Népszabadság. Az EU pénze 70 milliárd forint vissza nem térítendő támogatás lenne, míg a magyar állam további 70 milliárd forint - visszatérítendő - támogatást adna a projekthez. Az utóbbit tíz év alatt hétmilliárdos részletekben törlesztené a főváros.

A visszafizetés forrása lehet a dugódíj, illetve a kerületi parkolási bevételek jelentős részének a fővároshoz irányítása. A metróvonal melletti egy-egy kilométeres sáv parkolási díjai Budapesthez folynának be, ami combos érvágás lenne az érintett kerületek büdzséjén. A kormány ugyanakkor úgy véli, hogy a főváros máshogy is kigazdálkodhatja az évi hétmilliárdos cechet.

Az uniós hozzájárulásról hónapok óta egyeztet a magyar vezetés az Európai Bizottság előszobájának számító Jaspers tanácsadó céggel, amely véleményezi a nagy projekteket. Brüsszel állítólag kifogásolja, hogy az üzlet jelentős részét (a metrószerelvények felújítását) odaadták az oroszoknak, miközben a moszkvai vezetés ukrajnai beavatkozása miatt az EU szankciókat alkalmaz Oroszországgal szemben.

Ugyanakkor a magyar kormány álláspontja szerint az EU nehezen hajolhat el az elől, hogy legalább a projekt 40 százalékát finanszírozza. Ez az arány feltornászható 50 százalékra. Az Európai Bizottság tisztázó beszélgetésre hívta a magyar főváros vezetőit - az egyeztetésen a főpolgármester helyettese képviseli az önkormányzatot.

HOZZÁSZÓLÁSOK