Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az ifo gazdaságkutató intézet (ifo Institut - Leibniz-Institut für Wirtschaftsforschung an der Universität München e. V.) kalkulációi szerint a Washington által hétfőn bejelentett 10 százalékos vámemelés 0,1-0,2 százalékkal csökkenti a kínai GDP-növekedés ütemét. Amennyiben pedig a vámtétel az év végéig 10 százalékról 25 százalékra emelkedik, a fékezőhatás 0,3-0,5 százalékpontra erősödik.

Tekintettel az idén 6,5 százalékra várt kínai GDP-növekedésre a vámemelésnek "érzékelhető, de mérsékelt" hatása lesz a gazdasági teljesítményre nézve.

Kína az elmúlt években mérsékelte gazdasága exportfüggőségét, és ennek most arathatja le első gyümölcsei" - mutatott rá Gabriel Felbermayr, az ifo világgazdasági kutató központjának igazgatója, megjegyezve ugyanakkor, hogy az Egyesült Államok és Kína között kibontakozó kereskedelmi háború jelentősen felerősíti a világgazdasági kockázatokat. Fokozhatja például a dollár árfolyamának erősödését, ami a feltörekvő gazdaságokra nézve jelenthet többletterhet. Ugyanakkor Kínában is megnövekedhetnek egyes túlzottan eladósodott vállalatok gazdálkodási terhei.

Az Egyesült Államok és Kína között kibontakozó kereskedelmi háború új lehetőségeket nyithat meg Európa előtt saját érdekei érvényesítéséhez. Európa lehet a nagy nyertese annak, ha Kína engedményeket lesz kénytelen tenni a WTO keretein belül. Ez ugyanis sokkal inkább kedvez a német vállalatok versenyképességének, mint az amerikai vállalatokénak. Azoknak az időknek pedig, amikor Washington egyszerre ment neki összes kereskedelmi partnerének, valószínűleg már vége. Így amíg Washington és Peking egymással van elfoglalva, Európa viszonylag biztonságban tudhatja magát - fejtette ki Gabriel Felbermayr.

Az ifo szakértője szerint a kereskedelmi csatározás vesztesei az európai vállalatok Amerikában tevékenykedő kínai konkurensei, illetve a Kínában tevékenykedő amerikai konkurensei lehetnek, míg az európai cégek piaci részesedése nőhet. Amennyiben azonban az európai vállalatok Amerikában vagy Kínában a világpiacra termelnek, akkor költségeik emelkedésével kell számolniuk. A regionális hozzáadott-érték csatornákkal dolgozó kisebb európai cégek számára azonban az amerikai-kínai kereskedelmi háború új kibontakozási lehetőségeket teremt.