A csehek többsége a koronavírus-járvány okozta anyagi nehézségei miatt a korábbinál is jobban keresi az árleszállításos értékesítési akciókat - idézte a Radio Praha a Ceská distribucni piackutató cég felmérésének tanulságát. A vásárlók több mint fele tudatosan és rendszeresen szétnéz kedvező ajánlatokat keresve. A járvány alatt még inkább így tesznek, hogy megspóroljanak egy kis pénzt.

Az akcióvadászatot ugyan általában a nyugdíjasok szokásának szokták tartani, akik ráérnek az ilyesmire, a felmérésből azonban az derült ki, hogy a legaktívabb akcióvadászok a 45 és 54 év közöttiek. Őket a jövőtől való félelem motiválja, attól tartanak, hogy ha nem spórolnak, akkor nagy bajba kerülhetnek, ha elvesztenék a jövedelmüket.

A megkérdezettek 72 százaléka mondta azt, hogy vásárlási listát készít, mielőtt elindulna a közértbe vagy az online boltokba. Így akarják elkerülni, hogy pillanatnyi impulzusok alapján vásároljanak. Az emberek 29 százaléka a lista elkészítésekor figyelembe veszi a reklámanyagokon hozzá érkező tájékoztatókat a leértékelésekről.

Egy másik felmérés, amelyet a STEM/MARK készített, azt firtatta, mekkora befolyással vannak a vásárlókra a leértékelések akkor, amikor éppen nem kell feltétlenül minden fillért az élére állítaniuk. A cseh nők 64 százaléka elismerte, hogy elő-előfordul,hogy olyasmit is vásárolnak, amire éppen nincs szükségük, csak azért, mert jó ára van.

A cseh kiskereskedelmi forgalom 55 százalékát adják olyan áruk, amelyeket diszkonttal kínálnak. Ez az egyik legmagasabb arány Európában. Szlovákiában hasonló százalék adódott, míg Ausztriában és Lengyelországban csak 35 százalék ez az arány, Németországban pedig mindössze 20 százalék.