Borbély László környezetvédelmi miniszter keddi sajtótájékoztatóján azzal indokolta döntését, hogy lakosságnál még több mint 30,9 ezer felhasználatlan voucher van, amelyek az eredeti elképzelés szerint november 23-án értéktelené váltak volna, alig két hét alatt azonban lehetetlen ezeket értékesíteni.

Az RMDSZ-es politikus a jövő év februárjától életbe lépő új szabályokat is ismertette: a voucherek értéke a korábbi 3800 lejről (közel 900 euró) 3000 ezerre csökken, ám új autó vásárlásakor három helyett, négy értékjegy is beváltható lesz. Ezzel az autóvásárláskor igényelhető támogatás 11 400 lejről 12 ezer lejre emelkedik. Miután a közel ezer eurós kuponok a szabadpiacon töredék áron is megvásárolhatóak, új autóján akár két három ezer eurót is spórolhat a szemfüles vásárló.

Az idén tavasszal újraindított roncsprogram keretében ugyanis bárki korlátlan számú öreg autót adhat le gépkocsinként 3800 lejes értékutalványért cserébe. Miután az értékjegyek nem névre szólnak, ezek tovább is adhatók. Az értékjegyek adásvétele apróhirdetéseken, illetve az erre szakosodott online börzéken keresztül folyik, a spekulánsok átlagosan 700-800 lejért nagy számban vásárolják fel a vouchereket, amelyeket később 1000-1100 lejért adják tovább. Annak, aki új autót vásárolt, még így is megérte, hiszen a három, összesen 11 400 lej értékű kuponért mindössze 3-3,5 ezer lejt kellet fizetnie. Ezzel a lehetőséggel - a miniszteri bejelentés szerint - jövőre is élhet a vásárló.

Ez a rendszer a spekulánsokat gazdagítja, és alig segíti autókereskedőket - vélik a helyi piaci szereplők - mert bár egy év alatt nagy számú roncsot vontak ki forgalomból, új autót azonban alig vásároltak. Ezt támasztják alá a környezetvédelmi tárca legfrissebb adatai is mely szerint idén több, mint 181,4  ezer, tíz évnél öregebb autót adtak le az erre a célra kijelölt roncstelep valamelyikén, a program keretében azonban alig 53 554 új gépkocsit vásároltak, ebből több mint 23 ezer hazai gyártmányú volt.

Ennek ellenére Borbély László sikerként könyvelte el a hamarosan kifutó programot, mint mondta: a kormány elsődleges célja az volt, hogy minél több környezetszennyező autót vonjon ki a forgalomból.