Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Imádjuk a futballt, a húsos pitét, a kengurukat és a Holden autókat - így szólt a nemzeti autómárka egyik tévéhirdetése az 1970-es években, jól jellemezve az ausztrálok viszonyát a Holdenhez. A Ford és a Toyota után október 20-án az amerikai General Motors tulajdonában lévő Holden is befejezte az autógyártást Ausztráliában - derül ki a BBC cikkéből.

A Holden eredetileg nyeregkészítő üzem volt, majd elkezdett motorkerékpárokat, majd autókarosszériákat gyártani. A második világháború után az ausztrál kormány úgy gondolta, eljött az ideje, hogy az országot autóipari nagyhatalommá tegyék, aminek alapfeltétele egy nemzeti márka megteremtése.

Szerelembe estek

A márka Holden 48-215 névre keresztelt első típusa 1948-ban jelent meg a piacon és a helyi autósok rögtön beleszerettek. Ez volt az az autó, amelyet gyerekkorunkban először megismertünk, ezen nőttünk fel - magyarázza a bensőséges viszonyt Jason Fischer, a Gosford Classic Car Museum szakértője, miközben egész kollekciót mutat a klasszikus típusból a BBC újságírójának.

Az apám egy Holdenen vitt haza a kórházból kiskoromban, a nagypapámnak is volt egy ilyen autója - végül is ez az első ausztrálok által ausztráloknak gyártott személyautó. A típus előnye volt, hogy kibírta az ausztrál vidék durva időjárását és útviszonyait.

Az 1960-as és az 1970-es években törzsi lojalitás alakult ki a márka és használói között. Ezzel csak a Ford tudott versenyezni, amely szintén elkezdte a helyi autógyártást. Harmadiknak a japán Toyota telepedett le a kontinensnyi szigeten 1963-ban. Ez a két évtized volt a Holden aranykora, amelynek az autóimportot terhelő magas vámok leépítése vetett véget.

Hiú remények

Az ausztrálok abban bíztak, hogy nemzeti márkájuk versenyképes lesz a világpiacon - legalábbis Ázsia déli felén és Dél-Amerikában. A védővámok azonban nem tettek jót a hatékonyságnak: a cég autói ugyan eljutottak a Közel-Keletre és Brazíliába is és a Commodore modell (amelynek utolsó változata gyakorlatilag egy Opel Insignia) még az elmúlt másfél évtizedben is viszonylag jól fogyott, ám a cég nem volt versenyképes.

A történetnek vége szakadt, és a love stoy immáron csak a tetoválások terén és veteránautók piacán folytatódhat. A BBC újságírója felkeresett egy autószalont Sydney déli részén, ahol nem talált olyan munkást, akinek a kezén ne lett volna Holden-tetoválás. A tulajdonos szerint nagy veszteség az országának a nemzeti autógyártás megszűnése.

Bizonytalan jövő

Jelenleg azt tapasztalják, hogy a használt autók iránt érdeklődő autósok majdnem háromnegyede valamilyen Holdent keres. Akinek van elég pénze és garázsa ahhoz, hogy veteránautót tartson, jól járhat. Ha vigyáz a most megszerzett régiségre, garantáltan többért tudja majd eladni, mint amennyiért vette.

Ausztrália azonban már csak abban bízhat, hogy a villanyautók rohamos terjedése megroppantja a hagyományos autók piacát, ami talán csődbe taszítja az ágazat néhány nagy cégét is. Ez utat nyithatna azelőtt, hogy az elektromos meghajtásra alapozva a semmiből újjáépítsék a nemzeti autógyártást.

(A nyitókép forrása: Shutterstock.com)