Nagy a baj a használtautó-piacon - szigorítana az EU

Milliós nagyságrendű veszteséget szenvednek el a Nyugat-Európából importált használt autók vásárolói a kilométerórák visszatekerése miatt. Az utóbbiról készült vizsgálat rémes eredményt hozott.
Barabás Júlia, 2018. július 15. vasárnap, 15:00

Az Európai Parlament nemrégiben határozatot fogadott el, amelyben megszigorítaná a fellépést azok ellen, akik visszatekerik a használt autók kilométeróráit - derül ki a parlament közleményéből. Az Európai Bizottság felmérése szerint az EU-ban forgalomba kerülő használt autók felének visszatekerték kilométeróráját, amivel járművenként átlag 2000-5000 euró simlis áremelést érnek el.

A probléma megoldása európai együttműködést igényel, mert a helyzet rosszabb a magánimport-export esetén, mint a belső piacokon. Míg a nemzeti használtautó-értékesítésben részt vevő járművek 5-12 százalékánál fordul elő a kilométeróra visszatekerése, a határokat átlépő autóknál 30-50 százalék ez az arány. Vannak olyan országok - Bulgária, Lengyelország, Szlovákia -, ahol az importált használt autók 80 százalékának manipulált a kilométer-számlálója.

Iszonyú összeg

A vizsgálat készítői úgy becslik, hogy ez a csalás évente 5,6-9,6 milliárd euró kárt okoz a fogyasztóknak, a használtautó-kereskedőknek, a lízingcégeknek és a gyártóknak. (Az utóbbi szélsőérték megközelíti a paksi bővítésre adott orosz hitel összegét.) A vevők nem csupán többet adnak a megvásárolt autókért, mint amennyit az ér, hanem váratlan javítási költségekkel is szembesülnek. Emellett a manipulált autók előre nem látható biztonsági kockázatot okoznak a bennük utazóknak.

Nem meglepő, hogy az autósoknak lesújtó véleményük van az európai használtautó-piacról. A kilométeróra-tekerés 25 európai országban tilos. Megszegése Franciaországban két év börtönnel büntethető, Szlovákiában 226 euró (73 ezer forint) bírságot fizettethetnek a vétkessel. A parlament egyebek mellett azt javasolja, hogy az EU egész területén minősítsék bűncselekménynek az óratekerést.

Európa roncstelepe

Szerbiában különösen súlyosnak tartják a helyzetet a szakértők - írta korábban a Szabad Magyar Szó. Míg a 2008-2009-es gazdasági válság előtt 60 ezer új autót adtak el az országban, 2017-ben a 15 százalékos éves növekedés ellenére is kevesebb, mint 27 ezret. Eközben  használtautó-piac virágzik: majdnem 160 ezer autó gurult be nyugatról, ami több mint negyedével több a 2016-osnál.

A bevitt autók közül mintegy százezer Euro 3-as besorolású, azaz a gyártásuk 2000-ben kezdődött. Így több tízezer 15 évnél idősebb autó került be Szerbiába annak minden környezetkárosító következményével. Eközben a szomszédos Montenegróban csak az Euro 5-ös és annál magasabb besorolású használt autókat lehet importálni. Szerb szakértők szerint legalább Euro 4-es szinten kéne korlátozni a behozott autók besorolását. Rendet kell tenni, máskülönben Európa szemete és szennyezői Szerbiában kötnek ki - hangsúlyozzák.

A Magyarországra érkezett autók átlagéletkora is 12 év körül alakult az elmúlt években. A magánvásárlók ugyanis a válság után anyagi fedezet hiányában inkább importból vásároltak autót. Jó hír ugyanakkor, hogy az újautó-piac is szárnyal itthon és már egyre több magánszemély (az adóoptimlazálás céljából cégnévre vett autók is ide számítanak) dönt úgy, hogy új kocsit vásárol.

A fotó forrása: Shutterstock

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

lordofearth, 2018.07.16 10:39

@csel:
Maga a rendszer gerjeszti ezt. Idióta politikusok, mocskos bankárok, tróger nép. Ennyi!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

csel, 2018.07.16 10:33

@laci_52: Használt dieselemmel évi 9.300-at megyek (10 éve), a feleségem "új" 13 éves benzinesében 77.000 km van.
Egy történet, úgy olvastam, úgy 6-8 éve: Hajszál pontosan ugyanolyan autót kínált eladásra egy hölgy, mint a feleségemé: 5 éves, 35.000 km körül. NEM TUDTA eladni, mert kiröhögték. Egy autószerelő barátja azt javasolta neki, hogy tekerjék ELŐRE a km-órát. 72.000-t "tettek" bele, a következő héten eladta az autót.
Hááát, ennyire vagyunk hülyék.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

William007, 2018.07.15 23:10

@laci_52:
Ha ez ilyrn egyszerű lenne.
Pl édesapám verdeja 95-ös van benne 100ezer benzines, de egy 5 éves dieselben simán lehet 300 ezer.vagy mégtöbb.
Persze ebbe benne vannak az emberek is, mivel a régebbi dieselek 2000-2008 ban gyártottak 5-7 százezret lazán elmennek, de csak 120 ezerig autó a használtautó.
Nekem jelenleg biztos tekert órájú autóm van, nem én tekertem, de 14 évesen 140 ezer kilóméterrel vettem, reálisan az kb akkor volt 300 ezer, azóta több mint 100 ezret csürtem bele, 4,5 év alatt az is több mint amit az átlag. Teljesen jól működik most is. De ilyen esetbe ki a felelős az óra tekergetésért?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

laci_52, 2018.07.15 22:45

Megérdemlik, akik beszopják az óratekerést! Benzinesnél évi tízezer, dízelnél évi húszezer alatti átlagos futást nem szabad elhinni!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html