A brexit után a lengyeleké lehetnek a japán autógyártók

A lengyel sajtó azt találgatja, hogy átköltözhetnek-e Lengyelországba a brexit után az Egyesült Királyságot esetleg elhagyó japán autógyártók. Állítólag jobb lehetőséget kínálnak, mint más kelet-közép-európai országok.
Barabás Júlia, 2019. június 11. kedd, 12:30
Fotó: Reuters

Vajon mi várható a japánoknál az autógyártásban, miután az Egyesült Királyság kilép az Európai Unióból, például Lengyelország az új helyzetben fontos partnere lehet-e a japán autógyártóknak - találgatja a Rzeczpospolita annak kapcsán, hogy Mijamoto Hiromichi, a Japán Külföldi Befektetések Intézete (Japan Institute for Ovearseas Investment - JOI) igazgatója interjút adott a lengyel lapnak.

A japán cégek elsősorban a motorizációra, az elektronikára és a gépiparra koncentrálnak. Ebből a szempontból legfontosabb partnereik a szigetországhoz földrajzilag vagy kulturálisan közel lévő országok. Európában szívesen működnek együtt a kelet-közép-európai régió államaival, amelyek egyebek mellett olcsó, jól képzett munkaerejükkel jelentenek vonzerőt.

A japán vállalatok kevésbé vannak jelen az öreg kontinensen, mint az USA-ban vagy Ázsiában. Ezen elsősorban vállalati fúziós megoldásokat keresve tudnak javítani. Az biztos, hogy Lengyelországban fontos szerepet fognak játszani az ipari technológia megerősítésében a brexit után. Összehasonlításként: Csehországban rontja a beruházási környezetet, hogy  alacsony a munkanélküliség és magasabbak a dolgozók szociális biztosításával kapcsolatos költségek.

Jók a lengyelek esélyei

Lengyelország ebben az összehasonlításban olcsóbb és hozzáférhetőbb munkaerővel rendelkezik. Emellett a 40 milliós ország jelentős piacot kínál, még ha nem olyan hatalmasat, mint a kétszer ekkora népességű, szomszédos Németország, amely viszont földrajzilag és a jó közlekedési kapcsolatoknak köszönhetően nagyon közel van. Japánban az a benyomás alakult ki, hogy a lengyel gazdaság folyamatos, egészséges növekedése jó körülményeket teremt a beruházásokhoz.

Emiatt a közelgő brexit miatt hasznos lehet, ha a lengyelek igyekeznek vonzóvá tenni az országukat a Nagy-Britanniából távozó cégek számára. Például ha arra gondolnak, hogy a Honda vagy a Nissan úgy dönthetnek, hogy nem fogadják el az új feltételeket, azaz az EU-ban akarják tartani az szigetországban lévő üzemeiket, akkor okos stratégiával meg lehetne nyerni őket. A varsói kormány adókedvezményeket, kedvező földbérleti feltételeket és infrastrukturális fejlesztéseket kínálhat nekik.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Fahrkarten_bitte_, 2019.06.11 21:20

Belegondolok a güzü japán főnökök meg a "munkamániás" lengyel dolgozók találkozásába... hajjajj...

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Juarez1977, 2019.06.11 18:06

@antitroll: Egyetértek mindazzal, amit leírtál, kivéve azt, hogy nem versenyképes az autógyártás. A hozadéka, mint a beszállítók, a biztonsági őrök, a karbantartóktól kezdve nagyon sok kevésbé képzett munkaerőt is fel tud szívni, ha megfelelő a helyszín. Nyiván nem a nyugatmagyarországi régióban, de lenne jónéhány város a tiszán túlon, ahol a tisztességes bejelentett bérek miatt komoly hatása lenne a költségvetési bevételekre és a régió fejlődésére egyaránt. Sorolhatnám tovább a lakossági vagyonfelértékelődés hatásait, a lakosság magánberuházásait és a munkakultúra elterjedését és így tovább, ami összességében nagyon is kedvező összképet hozna össze. ( legalábbis az én véleményem szerint)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

antitroll, 2019.06.11 17:00

@Juarez1977:
Azért az "angolok" (maradjunk inkább a briteknél), nem tudnak annyit ígérni, ami megérné a japánoknak. A nagy brit belső piac rendben, de ezek a gyárak nem arra lettek konfigurálva, hanem a sokkal nagyobb európai belső piacra. Utóbbi garantáltan vámmentes. Ez nem csak a késztermék, azaz a kocsik szállítása esetén jelent gondot, hanem a nemzetközi kooperációban is, hiszen a kereszt beszállítók többnyire az EU más tagállamaiban vannak.
Példa, a Nissan és a Renault összefonódása.
Nemzetgazdasági szinten az autógyártás ma már nem tud versenyképes lenni, pláne exporttermékként.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Juarez1977, 2019.06.11 16:22

Az angolok is fűt-fát ígérnek ezeknek a gyáraknak, hogy maradjanak a brexit után is, a szlovákok és a románok szinte tragédiaként élték meg, hogy a BMW nem náluk kötött ki, Merkel szinte térdre borult, hogy a Tesla oda építse az európai gyárát. Szerintem biztosan van mindegyiküknél egy-egy jó "matekos", aki ki tudja számolni, hogy mit visz és mit hoz egy ilyen beruházás. Így én inkább hajlanék arra, hogy ez valóban jót tesz bármely ország gazdaságának, mintsem valami politikai érdeket sejteni mögötte és pénzherdálásnak beállítani...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

lordofearth, 2019.06.11 15:54

@Mekelekke:
Ez Magyarországon különösen igaz történet...egy bolond száz bajt csinál
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html