Dánia fővárosa, Koppenhága kétségtelenül a bicikliző emberek egyik szent városa - éppen annyi kerékpár van a város lakónak birtokában, mint a ahányan a településen laknak. A világ fővárosai közül Koppenhágában hozták létre a világ első biciklikölcsönző rendszerét a kilencvenes években, ezért kicsit meglepő, hogy csak most újítják fel. Ha már hozzáláttak, akkor viszont hight-tech szintre emelik a bringakölcsönzést - derül ki a BBC beszámolójából

Az új bicikliket elektromos segédmotorral, valamint vandálbiztos érintőképernyős táblakomputerrel látták el. A foglalás, bérlés, fizetés egyetlen eszközzel, okos mobiltelefonnal történik. A táblagép első körben négyféle támogatási lehetőséget ajánl fel: hagyományos, azaz segítség nélküli, városi, elővárosi és hegymeneti üzemmódot.

Idősebbek előnyben

Az üzemeltetők szerint Koppenhágában az elektromos bicikli a leggyorsabb közlekedési eszköz és a BBC tesztelője szerint - aki nem tartja magát ügyes biciklistának - könnyű, biztonságos az e-bringák használata. Akkor sem válik veszélyesen mozgékonnyá a kerékpár, amikor a villanymotor bekapcsol - de sokkal könnyebb haladni vele -, és a fék meghúzásával bármikor megállítható. Más szóval immáron az idősebbeknek, a nyugdíjasoknak sem kell lemondaniuk a biciklikölcsönzésről csak azért, mert a tekerés már nem nekik való.

A koppenhágai kölcsön bringákon nem csupán a lopást megnehezítését szolgálja a fedélzeti GDP helymeghatározó rendszer - a budapesti Bubin ez a funkciója -, hanem a tájékozódást is. És ezt a nem nagyon könnyen tájékozódó emberek szintjére hozza: felad egy menüt, amiből választani lehet egy elérendő címet, vagy ételt-italt kínáló helyet, vagy látványosságot, vagy bevásárlóhelyet, vagy rendezvényt.

Végtelen lehetőségek

A GPS-rendszer emellett feljegyzi a kerékpárok mindenkori helyét, útirányát, felhasználásuk módját, akkumulátoruk állapotát és erről 10 másodpercenként tájékoztatja a kölcsönzőrendszer diszpécserközpontját. Utóbbi rengeteg adatot gyűjt a felhasználók szokásairól - az átlagos megtett távolságról, sebességről stb. - így csúcsidőben akár a kerékpárokhoz igazíthatják a közlekedési lámpák működését.

A rendszer szoftverének fejlesztési lehetősége végtelen. A legelső ötlet, ami az ember eszébe jut, a helyhez kötött marketing, azaz például a bringázó útvonalának útjába eső vendéglők felkínálása. Egyelőre 250 e-bringa várja a kölcsönzőket 20 dokkolóhellyel. Az előbbit rövid idő alatt ezerre akarják emelni.