Költségesnek, bonyolultnak, hosszadalmasnak, valamint az egységes piac elveivel ellentétesnek találta az Európai Bizottság (EB) az uniós országok járműregisztrációs gyakorlatát. Átlagosan öt hétbe telik és 400 euróba kerül egy-egy, az EU egyik országában már forgalomba helyezett jármű újbóli regisztrációja, ha azt a járművet egy másik uniós államban kívánják tovább használni. Az EB javaslata e téren hozhat alapvető változásokat, összességében legalább évi 1,5 milliárd eurós megtakarítást eredményezve. A javaslat a regisztrációs adó mértékéről nem szól, sokkal inkább az adminisztrációs procedúra radikális egyszerűsítését célozza.

A javaslatot jegyző Antonio Tajani, ipar- és vállalkozáspolitikai biztos, az Európai Bizottság alelnöke kijelentette: "Húsz évvel a belső piac hatályba lépése után elfogadhatatlan, hogy továbbra is ennyi akadály álljon a polgárok és a vállalkozások előtt. Javaslatunk véget vet jó néhány gépjármű-regisztrációs ügyintézésnek és hosszadalmas eljárásnak. Ez jelentős megtakarítást jelent majd a gépjármű-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások számára. Az intézkedéseken a gazdaság egésze nyerni fog, a turizmus pedig különösen."

Ha a javaslatra a tagországok is rábólintanak, a jövőben a következő változásokra számíthatunk:

  • Azoknak a polgároknak, akik az év egy részét egy másik uniós országban lévő nyaralójukban töltik, autójukat nem kell ott újra nyilvántartásba vetetniük.
  • Azoknak, akik véglegesen más uniós országba költöznek, 6 hónapjuk lesz arra, hogy autójukat ott újra nyilvántartásba vetessék.
  • Azoknak a polgároknak, akik használt autót vásárolnak vagy adnak el egy másik uniós országban, nem kell újabb műszaki ellenőrzésekkel, sem adminisztratív problémákkal számolniuk.
  • Azoknak a polgároknak, akik egy másik uniós országban dolgoznak, és munkaadójuk által az adott országban regisztrált autót használnak, azt ezentúl nem kell ismételten nyilvántartásba vetetniük saját országukban.
  • Az autókölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások gépjárműveiket újbóli nyilvántartásba vétel nélkül vihetik át egy másik uniós országba a nagyobb vakációk idején (pl. ugyanazokat az autókat tarthatják a tengerparton a nyári szabadságok alatt, és az Alpokban télen). Ezzel alacsonyabbak lehetnek a gépjármű-kölcsönzés költségei.

A magyar külföldirendszám-szigornak adhat egy pofont az, hogy a vállalatok esetében is a fenti elvek érvényesülnek. Az autókat, kisteherautókat, autóbuszokat és kamionokat tehát abban az EU tagállamban kell nyilvántartásba venni, ahol a cég központi irodája van, és ezt a többi uniós tagországnak el kell fogadnia.

Az EB közleménye szerint a nyilvántartást végző hatóságok között szorosabb lesz az együttműködés, ami megkönnyíti a lopott autók nyomon követését. Lehetetlen lesz lopott autót regisztráltatni egy másik EU országban. Számos ellenőrzést teljes egészében eltörölnek, mivel a hatóságok az autókra vonatkozó összes szükséges műszaki információt közvetlenül is megkaphatják az eredetileg regisztráló országban működő hasonló szervektől.

Az EB közölte: még ebben az évben kezdeményezni fogja azoknak az uniós szabályoknak a tisztázását, amelyeket a tagállamoknak a gépjármű-nyilvántartási, illetve -forgalmazási adókkal kapcsolatban be kell tartaniuk. A Bizottság emellett ajánlásokat fog tenni a belső piac működésének javítása érdekében, különösen az autók olyan esetekben fennálló kettős megadóztatásának elkerülésére, amikor a polgárok egyik tagállamból a másikba költöznek, továbbá a több tagállamra kiterjedő autókölcsönzés akadályainak elhárítására.