Brüsszel közbelép külföldirendszám-ügyben

Az EU-n belül már forgalomba helyezett, más uniós tagországba vitt autók újra regisztrációján egyszerűsítene jelentősen az Európai Bizottság.
NAPI, 2012. április 4. szerda, 12:54
Fotó: Napi.hu

Költségesnek, bonyolultnak, hosszadalmasnak, valamint az egységes piac elveivel ellentétesnek találta az Európai Bizottság (EB) az uniós országok járműregisztrációs gyakorlatát. Átlagosan öt hétbe telik és 400 euróba kerül egy-egy, az EU egyik országában már forgalomba helyezett jármű újbóli regisztrációja, ha azt a járművet egy másik uniós államban kívánják tovább használni. Az EB javaslata e téren hozhat alapvető változásokat, összességében legalább évi 1,5 milliárd eurós megtakarítást eredményezve. A javaslat a regisztrációs adó mértékéről nem szól, sokkal inkább az adminisztrációs procedúra radikális egyszerűsítését célozza.

A javaslatot jegyző Antonio Tajani, ipar- és vállalkozáspolitikai biztos, az Európai Bizottság alelnöke kijelentette: "Húsz évvel a belső piac hatályba lépése után elfogadhatatlan, hogy továbbra is ennyi akadály álljon a polgárok és a vállalkozások előtt. Javaslatunk véget vet jó néhány gépjármű-regisztrációs ügyintézésnek és hosszadalmas eljárásnak. Ez jelentős megtakarítást jelent majd a gépjármű-kölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások számára. Az intézkedéseken a gazdaság egésze nyerni fog, a turizmus pedig különösen."

Ha a javaslatra a tagországok is rábólintanak, a jövőben a következő változásokra számíthatunk:

  • Azoknak a polgároknak, akik az év egy részét egy másik uniós országban lévő nyaralójukban töltik, autójukat nem kell ott újra nyilvántartásba vetetniük.
  • Azoknak, akik véglegesen más uniós országba költöznek, 6 hónapjuk lesz arra, hogy autójukat ott újra nyilvántartásba vetessék.
  • Azoknak a polgároknak, akik használt autót vásárolnak vagy adnak el egy másik uniós országban, nem kell újabb műszaki ellenőrzésekkel, sem adminisztratív problémákkal számolniuk.
  • Azoknak a polgároknak, akik egy másik uniós országban dolgoznak, és munkaadójuk által az adott országban regisztrált autót használnak, azt ezentúl nem kell ismételten nyilvántartásba vetetniük saját országukban.
  • Az autókölcsönzéssel foglalkozó vállalkozások gépjárműveiket újbóli nyilvántartásba vétel nélkül vihetik át egy másik uniós országba a nagyobb vakációk idején (pl. ugyanazokat az autókat tarthatják a tengerparton a nyári szabadságok alatt, és az Alpokban télen). Ezzel alacsonyabbak lehetnek a gépjármű-kölcsönzés költségei.

A magyar külföldirendszám-szigornak adhat egy pofont az, hogy a vállalatok esetében is a fenti elvek érvényesülnek. Az autókat, kisteherautókat, autóbuszokat és kamionokat tehát abban az EU tagállamban kell nyilvántartásba venni, ahol a cég központi irodája van, és ezt a többi uniós tagországnak el kell fogadnia.

Az EB közleménye szerint a nyilvántartást végző hatóságok között szorosabb lesz az együttműködés, ami megkönnyíti a lopott autók nyomon követését. Lehetetlen lesz lopott autót regisztráltatni egy másik EU országban. Számos ellenőrzést teljes egészében eltörölnek, mivel a hatóságok az autókra vonatkozó összes szükséges műszaki információt közvetlenül is megkaphatják az eredetileg regisztráló országban működő hasonló szervektől.

Az EB közölte: még ebben az évben kezdeményezni fogja azoknak az uniós szabályoknak a tisztázását, amelyeket a tagállamoknak a gépjármű-nyilvántartási, illetve -forgalmazási adókkal kapcsolatban be kell tartaniuk. A Bizottság emellett ajánlásokat fog tenni a belső piac működésének javítása érdekében, különösen az autók olyan esetekben fennálló kettős megadóztatásának elkerülésére, amikor a polgárok egyik tagállamból a másikba költöznek, továbbá a több tagállamra kiterjedő autókölcsönzés akadályainak elhárítására.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Blama, 2012.04.05 09:22

@Bhole: Ugyanezt tervezem, de Nissan Altimával. Az ára kb. 4.5 M, Anglia az ÁFA hazája, ha jól sejtem: 15 %, némi, minimális vám és itthon 250.000 regadó.
A kocsi valahol 6.5 M magasságában kifizethető, miközben ennyi pénzért egy ilyen böhöm nem kapható itthon.
Az Altima nem Mondeo kategória.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bhole, 2012.04.05 08:54

@Blama: Mert idáig a reg adó miatt nem hoztad be a Bentleydet?
Ismerősöm USA-ból hozott be egy Toyota terepjárót. Megvette fél áron. Áthajózta az ár másik feléért. Levámolta az ár harmadik feléért Amszterdamban + holland áfa. Az ár negyedik felét kifizette a magyar regadóra. És most teleszájjal szidja a magyarokat, pedig itt csak a teljes ár negyedét fizette.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RealMan, 2012.04.04 14:28

Pozitív törvényeket kell hozni, mert a fenébe is országról beszélünk, nem néhány focirajongó egyesületéről, ahol a gólokat a saját kapuba is lőhetik, akkor is a javukra írják - változást akarunk!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Blama, 2012.04.04 14:17

Jesszus, akkor mi lesz a magyar autópiaccal?
Csak behozom a Bentley-m és kész?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html