Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az utak mellett eldobált műanyagpalackok látványának lassan búcsút lehetne mondani, egy kaliforniai cég ugyanis ezeket a kidobásra ítélt műanyagokat építi bele az utakba, amikor azokat felújítják - írja az USA Today.

Műanyagot az utakba

Sean Weaver, a TechniSoil Industrial cég elnöke szerint a polimereket is tartalmazó utak erősebbek, laposabbak, egyenletesebbek, biztonságosabbak, valamint tartósabbak, mint a hagyományos, aszfaltból készült társaik. Az utakba a régi aszfalt is teljes mértékben visszakerül. A Weaver szerint ezzel a módszerrel nem kerül többe az utak felújítása, ráadásul meglévő anyagokat hasznosítanak újra.

A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy a felső 7-8 centiméter aszfaltot felszedik, ez pedig átmegy egy újrahasznosító egységen, ami ledarálja a felszedett réteget és összekeveri a cég által használt kötőanyaggal. Ez 2-20 százaléknyi folyékony műanyagot tartalmaz. Az így összekevert anyaggal burkolják az utat. A folyamatban nincs szükség hőre, a kötőanyagként használt bitument a műanyagokkal helyettesítik.

Verseny a palackokért

A Kaliforniai Közlekedési Minisztérium (California Department of Transportation) például egy autópálya három sávját újította fel ezzel a módszerrel nemrég, a minisztérium szerint így csökkenteni lehet az olajtól való függőséget és az üvegházhatású gázok kibocsátását, miközben tartós és ellenálló útszakaszokat hoznak létre. A megoldás iránt Los Angeles is érdeklődik, a város egyébként 2300 mérföldnyi, azaz több mint 3700 kilométernyi utat burkolt tavaly. Októberben be is vetik az új módszert, ráadásul a felújítandó szakaszon sok busz jár, emelkedőn vezet felfelé, így a hagyományos aszfalt hamar tönkre megy.

A TechniSoil 150 ezer PET-palackot hasznosít újra egy mérföldnyi sáv burkolásához, szakértők szerint az 1-es és 2-es típusú műanyagokat a gyártók is egyre nagyobb arányban igyekezne újrahasznosítani. Például ruhákat vagy éppen szőnyeget is lehet belőlük készíteni. Egyes szakértők szerint vannak olyan műanyagok, amelyek kevésbé értékesek, így inkább azokat kellene beépíteni az utakba. Roland Geyer, a University of California, Santa Barbara környezettudományi szakértője szerint komoly verseny indulhat ezekért a palackokokért, és a TechniSoil hamar kifuthat az alapanyagokból. A TechniSoil már keresi a lehetőséget hogyan tudja a kevésbé keresett műanyagokat beépíteni a folyamatba.