Legyőzhetetlen ellenféllel szembesülnek a sofőrök?

A nap minden órájában úton tudnak lenni, tíz százalékkal kevesebbet fogyasztanak mint a hagyományos társaik és gyorsabban reagálnak a sofőr nélkül közlekedő kamionok a TuSimple cég szerint. 2024-re behálóznák velük az Egyesült Államokat. A teherautók világszerte óriási piacot jelentenek, az önvezető technológiák elterjedésének azért vannak korlátai.
Csernátony Csaba, 2020. július 28. kedd, 15:09
Fotó: Getty Images

Számos cég foglalkozik az önvezető autókhoz szükséges fejlesztésekkel, legalább ekkora, ha nem nagyobb falat az árufuvarozás főszereplőinél, a kamionoknál az önvezető technológiák bevezetése. Utóbbiaknál az önvezetés hatékonyságban szintlépést jelenthet, ugyanakkor azért vannak akadályai az önvezető technológiáknak, például jogi oldalról.

Az árufuvarozást mindenesetre a TuSimple nevű amerikai cég például önvezető teherautókkal oldaná meg, a vállalat 2024-ig szeretné létrehozni a teherfuvarozási hálózatot az Egyesült Államokban.

Digitális útvonalak

A TuSimple a Business Insider cikke szerint olyan nagyvállalatokkal működik együtt, mint a világ egyik legnagyobb csomagküldő (csomagszállító) társaságaként ismert UPS. Emellett a Xpress Enterprises és a Penske Truck Leasing céggel partnerségben igyekszik előkészíteni a keleti és nyugati partot összekötő hálózatot.

A vállalat azonban nem csak az önvezető teherfuvarozáshoz szükséges technológia fejlesztésén dolgozik, hanem digitális útvonalakat, terminálokat és egy olyan megfigyelő rendszert is létre hoznának, amellyel biztonságosan lehet nyomon követni és egy megbízható hálózat alakulhat ki. Az első fázisban, 2021-ig olyan amerikai nagyvárosokban startolhat a szolgáltatás mint Phoenix vagy Dallas. 2022-re Los Angelest és Floridát - vagyis az Egyesült Államok nyugati és keleti partját - összekötő útvonalakat építenék ki, 2023-ig újabb amerikai városokat terveznek bevenni, utána pedig tervben van az európai és ázsiai terjeszkedés is.

Gyorsabban reagálnak

A flottában jelenleg 40 önvezető teherautó van, ezek különböző érzékelőkkel és kamerákkal vannak felszerelve. A cég szerint az autók szinte bármilyen időjárási körülmény között boldogulnak, és nap 24 órájában tudnak közlekedni. A TuSimple szerint az önvezető járművel 10 százalékkal kevesebbet fogyasztanak mint az emberek által vezetett, hagyományos verziójú társaik, a sofőr nélküli autók pedig tizenötször gyorsabban reagálnak mint a valódi sofőrök.

Texasban már el is indultak a járművek, a UPS phoenixi raktárjából indultak és 128 mérföldet tettek meg, igaz mérnök és egy biztonsági sofőr is jelen volt.

Többen próbálkoznak

A The Verge szerint a céget a rengeteg számítógéphez használt grafikus csipeket gyártó, az Nvidia és a kínai Sina technológiai vállalat támogatja, de a UPS is kisebbségi részesedéssel rendelkezik a cégben.

A TechCrunch pedig azt írja: az amerikai Morgan Stanley bankot érték fel arra, segítsen további 250 millió dolláros tőkét szerezni a befektetőktől. Nem a TuSimple ugyanis az egyetlen cég, amelyik önvezető kamionokkal erősítene, többek között az Alphabet's Waymo - amely a Google önvezető autós projektjeként indult - szintén a UPS-szel dolgozik, ők többek között Kaliforniában folytatnak teszteket. Az Uber pedig már felhagyott az ötlettel, miután az egyik önvezető autója halálra gázolt egy járókelőt.

Mekkora piacról van szó? Mire volna szükség?

Egyelőre még a TuSimple terve a teljes szállítmányozási piachoz mérten marginális, ha beválik, akkor a hatékonyabb árufuvarozás több millió úgynevezett kereskedelmi járművet - furgont, kisebb és nagyobb teherjárműveket, valamint kamiont és buszt - érinthet.

Az Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint az elmúlt másfél évtizedben bővülést mutatott a teherautópiac. 2007-ben világszerte 16 millió teherautó készült, 2012-ben már 18 milliónál járt a piac, 2018-ban pedig 18,5 milliót gyártottak.

Az egyik legfontosabb kérdés?

Tehát óriási piacról van szó és az eddigi adatok szerint az önvezető teherautók takarékosabbá tehetik a szállítmányozást, de a jogi szabályozás még kérdéses. Az önvezető technológiák esetében az egyik leglényegesebb kérdés, hogy ki lesz a felelős egy esetleges hibából adódó balesetnél.

A nemzetközi joggyakorlat szerint - ahogy azt a Napi.hu korábban megírta - felelőssé tehető az önvezető szoftver fejlesztője, a szolgáltatást biztosító társaság, esetleg maga a kamion gyártója, de akár a felhasználó is. Éppen ezért teljes körű és nagyon szigorú szabályozásra lesz szükség, például olyanra, amilyen már a légi közlekedésből vagy a gyógyszeriparból ismert. A szabályozásban és a felelősség kezelésében a jogalkotók mellett a biztosítóknak juthat főszerep.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

europeer, 2020.07.29 08:41

A valódi
Legyőzhetetlen ellenfél
a hülye, majdénmegmutatom bunkó sofőr.
-----------
Legfőbb jellemzői:
piroson átmegy
zöldnél nem indul csak ha rádudálnak
sosem tartja be a sebességhatárt és a féktávolságot
ittasan vezet
és azt hiszi magáról, hogy qrvára tud vezetni.
Na, ezek a legyőzhetetlen ellenfelek.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Sorathul, 2020.07.29 08:27

@mpapa:
Akár csak a precíziós mezőgazdaság esetén a traktoros, itt a sofőr tradicionális szerepe változik meg. Inkább lesz a munkaművelet felügyelője/karbantartója.
Kisebb lesz a terhelés magán az emberen, de kiváltani még nem fogja jó ideig.
A problémák amiket felsorolt, mind automatizálhatóak egy kis akaraterővel és szabványosítással, de a fő kérdés mindig az, hogy megéri-e?
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

mpapa, 2020.07.28 23:34

Sokan azt hiszik a sofőr csak vezet. Az árú meg be és kirakodja magát, lekötözi magát (rakományrögzítés). Ha unión kivüli országba megy, levámkezeli magát, okmányokat kezel. Kicseréli a defektes kereket?
Mi lesz az ADR-es cuccokkal (veszélyes árú), ha egy vészfékezésnél megsérül a csomagolás és szivárogni kezd az anyag. Vagy egy ilyen ADR-es szerelvénynél valaki átveszi az irányítást a jármű fölött és 22t maró anyaggal megcéloz egy tömegrendezvényt.
Nincs ez a sofőrmentes világ még lefutva. Sok még a elvégezendő feladat.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

narancsragacs, 2020.07.28 20:57

@Ballada: de meg sem dézsmálják :)))
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

narancsragacs, 2020.07.28 20:56

ezek legalább nem kezdenek kilométerekig tartó előzésekbe és nem dudálnak ha valaki betartja a 80-at a fajtársaik közül.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html