Dízelautója van? Beigazolódtak a legrosszabb félelmek

A leginkább környezetkímélő, legújabb dízelmotorok is elbuktak annak a nonprofit szervezetnek a vizsgáján, amely három éve lebuktatta a Volkswagent. Akkor kiderült, hogy a német cég motorjai meghamisították a károsanyag-kibocsátási teszteket, a mostani vizsgálat pedig további súlyos árnyékot vet a dízelautókra.
Komócsin Sándor, 2018. június 6. szerda, 11:41

Az a környezetvédelmi csoport, amely 2015 őszén kirobbantotta a Volkswagen dízelbotrányát, azaz lebuktatta a céget, amelynek dízelmotorjai meghamisították a károsanyag-kibocsátási teszteket, újabb súlyos tényeket feltáró tanulmányt tett közzé - írja a Financial Times. Kiderült, hogy a legtisztább dízelmotorok sem képesek teljesíteni az EU környezetvédelmi standardjait valós közlekedési körülmények között.

Az amerikai International Council on Clean Transportation (ICCT) nonprofit szervezet közel 5000 típushoz tartozó, több mint 700 ezer autót ellenőrzött Európa-szerte annak érdekében, hogy megbízható információt adjon a fogyasztóknak és a dízelek részleges kitiltásán gondolkodó önkormányzatoknak nitrogén-oxid-kibocsátásukról.

A Real Urban Emissions névre keresztelt adatbázist egy távoli érzékelő berendezés segítségével építették fel. Ez képes arra, hogy egy kiválasztott helyen a távolból megmérje az autók károsanyag-kibocsátását. Ilyen tesztelőzónákat Londonban, Leedsben, Skóciában, Zürichben, Barcelonában és Stockholmban telepítettek. A módszer olcsó, egyszerű és - ami a legfontosabb - valós körülmények között méri a kibocsátást. Az ICCT szerint ezt a rendszert vagy nagyon nehéz vagy egyáltalán nem is lehet átverni.

Borzalom

Az vizsgálati eredmények igazolták a környezetvédők legrosszabb félelmeit a dízelekkel kapcsolatban. Átlagosan elmondható, hogy a legrosszabb eredményt produkáló benzinmotoros autók is jobban teljesítettek a valós körülmények között, mint a legjobb dízelek. Az előbbiek 1,5-szörösen belül maradtak a kategóriájukra megszabott környezetvédelmi határon, miközben az leginkább környezetbarát, Euro 6-os dízelautók több mint kétszeresen haladták meg a kategóriájuk kibocsátási limitjét.

Más Euro 6-os dízelek négyszeresen lépték túl a megengedett határértékeket, miközben az Euro 5-ös szabványnak megfelelők 18-szoros túllépést produkáltak. (Európában 2014 óta csak Euro 6-os motorokkal felszerelt új autókat lehet értékesíteni.)

Tanulságok

A tanulmány jelentőségét az adja, hogy kihúzza a szőnyeget az autógyártók érvelése alól. Az elmúlt évben, miután Németország közigazgatási bírósága arra a következtetésre jutott, hogy a városok kötelessége a levegő tisztaságának biztosítása, ezért joguk van kitiltani az útjaikról az öregebb dízelmotoros autókat, az autógyártók igyekeztek védeni a mundér becsületét.

Kifogásolták az általános tiltásokat, mondván: a régebbi dízelmotorok károsanyag-kibocsátását megfelelő szoftverek telepítésével csökkenteni lehet. Emellett azt állították, hogy az újabb motorok már kellően tiszták. Az ICCT adatai alapján kijelenthető, hogy ez az érvelés úgy, ahogy van helyzeten. Eszerint a piacon kapható Euro 6-os dízelautók sem tiszták.

Ugyanakkor egy dolgot az autógyártók javára kell írni: a vizsgálat nem mutatta ki, hogy bármelyikük csalna a károsanyag-kibocsátási teszteken. Pusztán felhívja az autósok és az önkormányzatok figyelmét arra, hogy ezek eredményei milyen messze lehetnek attól, amit az autók valóságos körülmények között a levegőbe eresztenek.

A fotó forrása: Pixabay.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

acdc, 2018.06.06 17:20

@na4: Rátapintottatok a lényegre. Pont az ilyen agyhalott faszok miatt van ennyi dízel személyautó. Talán ha nem lenne rommá adóztatva Európában az üzemanyag senkinek nem kellene a dízel.
Plusz az ipari hulladék agyonhúzott,szervizigényes,javíthatatlan doznsizingolt benzinmotorkat is nekik köszönhetjük.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

BalintZ, 2018.06.06 16:52

@laci_52: A városi csuklós buszt könnyű elképzelni, mert már most is szép számmal közlekednek Budapest utcáin LPG gázhajtású csuklós buszok. A kamion vonalon is már elindultak a nagy gyártók, a Volvo-nak és az Iveco-nak is van már LNG (földgáz) hajtású kamionja. A Volvo szerint 15-20 %-al olcsóbb az LNG kamionok üzemeltetése mint a dízeleké. (A Volvo a napokban jelentette be, hogy leállítja a személyautók dízel motor fejlesztéseit az új típusok már csak benzin, elektromos és benzin-elektromos hibrid változatban készülnek.)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

na4, 2018.06.06 16:21

@Luftschutzbunker_Zwei: Szerintem is. A seggbuta, semmihez sem értő, ingyenélő politikusok olyan rendeleteket hoznak, amik teljesíthetetlenek, és amivel teljes iparágakat küldenek padlóra. Majd ha drasztikusan több munkanélküli és nagyobb bevételkiesés lesz ebből, akkor ne csodálkozzanak.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Luftschutzbunker_Zwei, 2018.06.06 16:06

@tatami: "Az USA autóipara meg padlón, mert nem tudják tartani a versenyt a Németekkel és a japánokkal."

Nem. A német, azaz EU-s bürokráciával, követhetetlen és teljesíthetetlen szabályokkal nem tudják tartani a "versenyt". Amerikaiautó-tulajdonosként saját tapasztalatból tudom.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

tatami, 2018.06.06 15:59

Azért itt valami bűzlik a dízel autókon kívül is.
Amerikai szervezet méreget Európában, miközben odaát a 6-7 literes kétütemű dízelek ontják a levegőbe a matériát a személyautókból, pick-up csodákból. Közben Tump védővámot vet ki az autógyártás alapanyagaira. Az USA autóipara meg padlón, mert nem tudják tartani a versenyt a Németekkel és a japánokkal.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html